Drankenfabrikant Pernod Ricard heeft in het afgelopen half jaar meer dure drank verkocht aan de groeiende Chinese middenklasse.

Mede door een sterkere vraag uit China en India zette het bedrijf achter onder meer Jameson whiskey en Martell cognac sterke resultaten neer. Ook heeft Pernod Ricard zijn winstverwachting opgeschroefd.

De totale opbrengsten bedroegen ruim 5 miljard euro, wat op eigen kracht neerkomt op dik 5 procent groei vergeleken met een jaar terug.

Op de Chinese markt stegen de verkopen met 8 procent. Vooral Martell cognac en Chivas whisky deden het daar goed. De Verenigde Staten vormen wel nog steeds de belangrijkste markt voor Pernod Ricard.

De winst uit voortgezette activiteiten liep verder met bijna 6 procent op tot 1,5 miljard euro. Het gaat om de eerste helft van het gebroken boekjaar van het bedrijf.

Pernod Ricard mikt voor het hele boekjaar nu op een winstgroei tussen de 4 en 6 procent. Eerder ging de drankenfabrikant nog uit van 3 tot 5 procent groei.