ROTTERDAM - Een Zweedse actiegroep heeft een dochterbedrijf van Unilever, GB Glace, beschuldigd van racisme wegens de reclamecampagne voor het nieuwe ijsje 'Nogger Black'. Niet alleen de naam van het ijsje, waarvan de kern en de buitenkant zwart van kleur zijn, is aanstootgevend. Ook de reclameposters met letters in graffiti-stijl zijn volgens de actiegroep Centre Against Racism een aanval op de zwarte cultuur.

Volgens Unilever hebben het ijsje en de bijbehorende reclame niets te maken met racisme. "Het is uiteraard nooit de bedoeling geweest dat er een associatie zou worden gelegd met racisme", aldus een woordvoerder van Unilever vrijdag. "Het ijsje heeft de smaak van drop, vandaar de kleur zwart."

Unilever is niet van plan zijn reclamecampagne te wijzigen of in te trekken voor het ijsje dat alleen verkrijgbaar is in Zweden.

Volgens de woordvoerder is uit onderzoek gebleken dat 98 procent van de mensen geen verband legt tussen het ijsje en racisme.