LONDEN - De zaakwaarnemers van de in surseance verkerende autoproducent MG Rover hebben vrijdag laten weten dat in de Rover-fabriek in Birmingham "een aanzienlijk aantal ontslagen" zal vallen. "We zijn tot de conclusie gekomen dat er geen reëel vooruitzicht is om voldoende extra steun te krijgen om de personeelssterkte in stand te houden".

De zaakwaarnemers kwamen tot hun conclusie, nadat China had laten weten niets meer te maken te willen hebben met de Britse autoproducent. De Chinese autofabrikant Shanghai Automotive Industrial Corporation (SAIC), die Rover had willen overnemen, heeft de Britse regering per brief laten weten geen deel meer te willen hebben aan de toekomst van Rover.

De voorzitter van de vakbond TGWU, Tony Woodley, sprak van een "catastrofale ontwikkeling". Volgens hem kijken de werknemers van Rover en van de toeleveranciers nu in "een donkere toekomst".

Patricia Hewitt, de Britse minister van Industrie, toonde zich aangedaan. "We hebben alles gedaan wat we konden". Hulp van enige omvang stelde ze echter niet in het vooruitzicht. Volgens haar waren de verliezen van Rover voor SAIC simpelweg te groot. De onderneming leed de laatste tijd per maand 25 miljoen pond sterling (bijna 37 miljoen euro) verlies.

Het blad Automotive News Europa, dat enige tijd geleden het overname-overleg tussen SAIC en Rover wereldkundig maakte, meldde vrijdag dat SAIC nu wil wachten tot Rover helemaal failliet is om de boedel te kunnen overnemen zonder de bijbehorende verantwoordelijkheden.

Rover verkeert sinds eind vorige week in surseance. De regering kwam met een lening van 6,5 miljoen pond sterling (9,5 miljoen euro) over de brug om het bedrijf in staat te stellen de salarissen van deze week door te betalen. Het ontslag van de 6100 werknemers zou de regering heel slecht uitkomen met de verkiezingen van begin mei in het vooruitzicht.

De werknemers hoopten dat de regering nog voor het weekeinde zou besluiten om weer een lening te verstrekken. Volgens enkele bronnen wilden de zaakwaarnemers van Rover pas instemmen met meer regeringssteun als vaststond of er inderdaad nog toekomst rest voor de autofabrikant.