De topman en de financieel directeur van Brussels Airlines, een dochterbedrijf van het Duitse Lufthansa, kondigden maandag hun vertrek aan. Bernard Gustin en Jan de Raeymaeker ruimen per eind maart het veld. 

Volgens het Belgische bedrijf zijn spanningen tussen de directie in België en de top van het Duitse moederbedrijf de reden voor de breuk.

Luftansa wil het de Belgische maatschappij binnen de eigen budgetdochter Eurowings onderbrengen. Ondersteunende diensten zoals marketing zouden dan naar het hoofdkantoor van Eurowings in Duitsland verhuizen. De top van Brussels Airlines heeft vooral fiducie in het huidige model van de luchtvaartmaatschappij, waarbij het goedkope vluchten blijft uitvoeren binnen Europa en langeafstandsvluchten naar Afrika.

Over de toekomstige strategie werd maandag nog niets gezegd, maar later deze week komt Thorsten Dirks, de topman van Eurowings, de toekomstplannen presenteren. Woensdag is er opnieuw een bijzondere ondernemingsraad met de Eurowings-topman. Die spreekt later die dag het personeel toe.

Vakbonden in België zijn ongerust. Zij zijn net als Gustin voorstander van een model, met een mix van prijsklassen en korte- en langeafstandsvluchten. Ze vrezen dat Eurowings eerder naar een lagekostenmodel neigt.

Het is sowieso onrustig bij Brussels Airlines. Piloten voeren al een aantal dagen stiptheidsacties en dreigen tevens met hardere acties. Ze eisen meer loon en betere arbeidsvoorwaarden.