SCHIPHOL - ArkeFly is de naam van de nieuwe luchtvaartmaatschappij waarmee de touroperator TUI vanuit Nederland gaat vliegen. Het bedrijf komt voort uit de in surseance verkerende maatschappij Holland Exel.

Volgende week vinden de eerste vluchten al plaats onder de nieuwe naam. Daarmee opent de reisorganisatie de aanval op andere touroperators en Air France-KLM, dat nu nog een dominante positie heeft op de Nederlandse markt voor vakantievluchten.

Concurrentie

TUI verwacht dat ArkeFly jaarlijks met vier vliegtuigen ongeveer 400.000 passagiers vervoert naar bestemmingen binnen Europa en naar bijvoorbeeld de Antillen, Brazilië, Mexico en Cuba. Daarmee gaat het concern de concurrentie aan met Martinair en Transavia, beide onderdeel van Air France-KLM, en andere touroperators.

Dertig procent

ArkeFly moet het marktaandeel van TUI Nederland helpen vergroten. "We hebben nu binnen Europa een marktaandeel van 20 procent. Dat moet over een aantal jaren toenemen tot begin 30 procent. Voor de verre bestemmingen gelden dezelfde percentages.

Dat gaat ten koste van andere touroperators", zei operationeel directeur G. Slot van TUI Nederland (ook bekend van Arke en Holland International) donderdag op Schiphol.

Internet

TUI heeft gekozen voor de naam ArkeFly, "omdat we sterk geloven in dit Nederlandse merk", zei bestuursvoorzitter S. van der Heijden van TUI Nederland. De touroperator richt zich vooral op de verkoop van losse stoelen via internet en reisbureaus. Ook wil de onderneming hotelovernachtingen en autohuur aanbieden.

Daarmee komt TUI in het vaarwater van Transavia, dat zich steeds meer ontwikkelt tot een digitaal reisbureau. Martinair richt zich vooral op verre bestemmingen. Daarbij werkt de luchtvaartmaatschappij samen met Thomas Cook, een grote concurrent van TUI. Martinair is niet onder de indruk van de nieuwe maatschappij. De vervoerder zegt dat er weinig verandert, omdat ArkeFly voortkomt uit een bestaande onderneming.

Sursuence

Sinds begin februari is TUI bezig de in surseance verkerende maatschappij Holland Exel over te nemen. De onderhandelingen met de bewindvoerders zijn waarschijnlijk eind mei afgerond. Volgens TUI was de oprichting van een eigen Nederlandse maatschappij noodzakelijk, omdat andere luchtvaartmaatschappijen zich steeds meer als concurrenten van touroperators ontwikkelen.

Tien miljoen

TUI besloot Holland Exel over te nemen, omdat dit goedkoper is dan een geheel nieuwe maatschappij uit de grond te stampen. De uiteindelijke overnameprijs ligt onder 10 miljoen euro, zei Van der Heijden. "Voor een luchtvaartmaatschappij die we in minder dan twee maanden hebben opgericht, is dat heel acceptabel."

De vlieger

Holland Exel was eigendom van onder meer de Amsterdamse zakenman Erik de Vlieger en werd geleid door de van afpersing verdachte H. Prins. Die hebben nu geen invloed meer op de luchtvaartmaatschappij, zegt Slot. Uit het boekenonderzoek zijn volgens hem geen verdachte zaken naar voren gekomen. Hij is niet bang voor eventuele schadeclaims, omdat TUI geen aandelen overneemt maar alleen de inboedel koopt. "Wij kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden."