MILAAN - Na een jaar waarin overleving prioriteit had, durft de Italiaanse internetaanbieder Tiscali weer vooruit te kijken. De onderneming presenteerde woensdag plannen om de komende jaren fors te investeren. Daarmee moet het verloren marktaandeel in breedbandinternet worden teruggewonnen.

Tiscali wil de komende drie jaar meer dan 300 miljoen euro aan investeringen plegen in het eigen netwerk, maar ook in marketing. Vorig jaar moest de internetaanbieder, die in 2000 het Nederlandse World Online inlijfde, de hand op de knip houden omdat een obligatielening van 250 miljoen euro als een molensteen om de nek hing.

Liberty Surf

Tiscali loste onlangs zijn financiële problemen op door zijn Franse dochter Liberty Surf te verkopen voor 266 miljoen euro. De pan-Europese ambities heeft de internetaanbieder in de ijskast gezet. De Italianen willen zich richten op de thuismarkt, Nederland, Groot-Brittannië en Duitsland.

Sprookje

"We pakken de draad nog één keer goed op", zo zei topman Ruud Huisman woensdag over de hernieuwde investeringsdrift. "De afgelopen jaren waren we vooral gebonden aan financiële limieten. Een investeringsplan zou in die tijd een sprookje zijn geweest."

World Online

Tiscali heeft het geld er de afgelopen jaren snel doorheen gejaagd door flink te expanderen. Toen het World Online aankocht, kreeg de onderneming de beschikking over een kas van 1,6 miljard euro, een overblijfsel van de mislukte beursgang van het voormalige bedrijf van Nina Brink. Met de overname van Liberty Surf kwam daar nog eens 260 miljoen euro bij. De verliezen stapelden zich echter op, vooral ook omdat een eigen breedbandnetwerk moest worden opgebouwd.

Tiscali heeft in zijn zevenjarige geschiedenis nog nooit een nettowinst geboekt. Dit jaar komt daar verandering in, zo belooft Huisman, al is dit voor het belangrijkste deel te danken aan de opbrengst van verkochte onderdelen.

Sinds augustus vorig jaar gingen ook activiteiten in België, Zweden, Zuid-Afrika, Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken in de verkoop. Spanje volgt nog later dit jaar en over Tsjechië twijfelt de onderneming. Huisman: "We moeten goed nagaan of elke geïnvesteerde euro daar, misschien elders meer geld kan opleveren."