Het Duitse groothandelsconcern METRO kijkt tevreden terug op het vierde kwartaal en de afgelopen kerstperiode.

Ondanks nadelige wisselkoerseffecten en een kleiner aantal verkoopdagen vergeleken met een jaar eerder wist het moederbedrijf van onder meer Makro de omzet op peil te houden.

De totale verkopen bedroegen afgelopen kwartaal 10,1 miljard euro. Dat is een fractie meer dan een jaar eerder. In lokale valuta's zou de groei op 1,5 procent zijn uitgekomen.

Solide

Topman Olaf Koch noemde het resultaat ''solide'', ook gezien de volgens hem uitdagende marktomstandigheden. Winstcijfers worden pas volgende maand bekendgemaakt.

De groothandels waren goed voor een omzet van 8,1 miljard euro, dat is 0,6 procent meer dan een jaar eerder. Vooral de verkopen aan de horeca bleven sterk toenemen. 

De Duitse supermarktketen Real, die ook deel uitmaakt van het METRO-concern, zag de verkopen juist met 0,5 procent afnemen tot 2 miljard euro.

Vooruitzichten

METRO blijft bij de zonnige vooruitzichten die het concern vorige maand schetste voor het huidige boekjaar, dat loopt tot en met september. Met name kostenbesparingen moeten helpen de winstgevendheid flink op te voeren.

Het bedrijf nam afgelopen jaar afscheid van elektronicaketens als Media Markt en Saturn, die verzelfstandigd zijn onder de naam Ceconomy.