WASHINGTON - De hoge en sterk schommelende olieprijzen vormen een ernstig gevaar voor de wereldeconomie. De economische groei valt dit jaar 0,7 tot 0,8 procentpunt lager uit dan in 2004, wat mede is terug te voeren op de onrust op de oliemarkten. Dit stelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in een rapport dat donderdag is uitgebracht.

Het IMF gaat ervan uit dat dit jaar voor een vat olie (van 159 liter) gemiddeld 52 dollar betaald gaat worden. Vorig najaar ging het nog uit van 37 dollar. In 2030 zal het prijsniveau tussen de 39 en 56 dollar liggen.

Tijdelijke pieken van meer dan 100 dollar zijn ook mogelijk, aldus Raghuram Rajan, de belangrijkste econoom van het IMF, in een toelichting.

Relatief

Volgens Rajan kan de wereldeconomie dergelijke schokken wel beter opvangen. "Wij hebben niet de gevolgen gezien, die we voorheen zouden verwachten." De recente prijsstijgingen zijn maar relatief, aldus het IMF.

In 1979/1980 lagen de niveaus in reële termen veel hoger. In de jaren zeventig verdrievoudigden bovendien de prijzen, terwijl tussen 2001 en 2003 de stijging 'maar' 55 procent bedroeg.

Geen ontspanning

Door de grote vraag naar olie in landen die hard groeien, zoals China en India, verwacht het IMF op de lange termijn geen ontspanning op de oliemarkten. "De reservecapaciteit in de productie is laag en de prognoses over vraag en aanbod laten zien dat dat zo blijft", aldus econoom Rajan. Momenteel is er nog een reservecapaciteit van 1,5 miljoen vaten per dag tegen 5 miljoen vaten drie jaar geleden.

Opgepompt

Het IMF dringt er bij olieproducerende landen in het Midden-Oosten op aan om buitenlandse investeringen in hun oliesector te vergemakkelijken, zodat de aanwezige reserves kunnen worden opgepompt.

Westerse regeringen moeten meer op energiebesparingen inzetten. Eenzelfde pleidooi hield de Amerikaanse centralebankpresident Alan Greenspan eerder deze week.

Stijging

Het wereldwijde olieverbruik stijgt volgens het IMF van 82,4 miljoen vaten per dag naar 92 miljoen vaten over vijf jaar en naar 138,5 miljoen over 25 jaar. Drievierde van deze extra vraag komt van ontwikkelingslanden en opkomende economieën.

Eenderde daarvan komt voor rekening van China. Het IMF verwacht in 2030 zo'n 390 miljoen auto's op de Chinese wegen. In 2002 waren dat er nog maar 21 miljoen.