Italiaanse minister meldt bod Air France-KLM en easyJet op Alitalia

Air France-KLM heeft samen met de Britse prijsvechter easyJet een bod gedaan op de failliete boedel van de Italiaanse branchegenoot Alitalia. Ook Lufthansa en de Amerikaanse investeerder Cerberus hebben een voorstel op tafel gelegd. Dat heeft de Italiaanse minister van Industrie Carlo Calenda vrijdag gezegd.

De bewindsman zei tegen de Italiaanse televisie dat hij de drie biedingen zal bespreken met de bewindvoerders van Alitalia. ''Daarna zal er een korte periode worden ingelast om erachter te komen welke van deze biedingen de beste is en welke nog kunnen worden verbeterd.''

Dagblad Il Sole 24 Ore berichtte eerder deze week al dat Air France-KLM, dat de afgelopen jaren veel geld verloor door investeringen in Alitalia en tot dusver geen enkele belangstelling had getoond, toch aan een bod zou werken. Het Frans-Nederlandse bedrijf gaf op dat bericht geen commentaar.

Air France-KLM was in 2009 al eens betrokken bij een doorstart van Alitalia maar beleefde weinig plezier aan die investering. Het Italiaanse bedrijf bleef verlies op verlies stapelen. Toen het opnieuw met de pet rond moest bij de aandeelhouders, besloot het Frans-Nederlandse bedrijf niet langer mee te doen en zijn belang te laten verwateren.

Etihad Airways sprong in het gat, maar wist Alitalia evenmin op de rails te krijgen. Het bedrijf uit Abu Dhabi trok zich vorig jaar terug als geldschieter, waarna Alitalia failliet ging. Sindsdien wordt gezocht naar een koper. Tot dusver hield Air France-KLM zich in dat proces afzijdig. ''Geen interesse'', zei topman Jean-Marc Janaillac afgelopen najaar.

Italiaanse markt

Toch kan ook Air France-KLM niet om het grote belang van de Italiaanse markt heen. Niet voor niets maakt Alitalia nog altijd deel uit van het samenwerkingsverband dat de groep heeft met het Amerikaanse Delta Air Lines voor vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten.

Air France-KLM staat er mede dankzij investeringen door Delta financieel een stuk beter voor dan een paar jaar geleden, maar het luchtvaartbedrijf staat nog altijd onder druk om zijn marges te verbeteren. Die blijven met name in Frankrijk een stuk lager dan bijvoorbeeld bij concurrenten als Lufthansa en IAG. In juni presenteert het bedrijf een nieuwe strategie voor de komende vijf jaar.

Alitalia beschikt over een relatief jonge vloot van circa honderd vliegtuigen. Ook de landingsrechten in met name Rome en Milaan zijn van grote waarde. De partij die Alitalia overneemt zal wel de garantie eisen dat er flink kan worden gesaneerd. Sinds de oprichting in 1947 leed het voormalige staatsbedrijf vrijwel uitsluitend verliezen. Er werken nu nog zo'n 12.500 mensen.

Lees meer over:
Tip de redactie