DEN HAAG - Scheermesjesmaker Gillette mag beweren dat zijn m3power gladder scheert door het trilsysteem in het handvat. De eis van Wilkinson Sword om deze volgens de kleine concurrent misleidende reclame te verbieden is donderdag door de voorzieningenrechter in Den Haag afgewezen.

"Alle vorderingen zijn afgewezen. We zijn vreselijk blij", zei Ingrid Rademakers, productmanager bij Gillette.

In de reclamecampagne presenteert Gillette zijn m3power als de jongste innovatie op het gebied van het natte scheren. Een door een batterij aangedreven motortje geeft micropulseringen af die ervoor zorgen dat baardhaartjes omhoog komen. Dat veroorzaakt een gladder scheerresultaat en minder huidirritatie. Daar is volgens Wilkinson echter helemaal niets van waar. De concurrent heeft het systeem door deskundigen laten testen en spreekt van lariekoek. "Uit ons onderzoek is gebleken dat de haren helemaal niet omhoogkomen."

Wilkinson eiste in kort geding een direct verbod omdat het zegt schade te lijden onder de valse verkoopcampagne van zijn grote tegenhanger. Tijdens de zitting twee weken geleden onthulde de verdediging van Gillette echter dat Wilkinson zelf ook bezig is met het ontwikkelen van een trillend scheerapparaat, de quiver. Volgens haar is dat een bewijs dat Wilkinson achterloopt en alleen maar wil proberen de verkoop van m3power te hinderen.

Wilkinsons advocaat, H. Pors, zei echter dat er sprake is van "inspelen op een trend." De presentatie van de quiver zal volgens haar niet gepaard gaan met de valse bewering dat door het trillen een beter scheerresultaat ontstaat.