STOCKHOLM - Het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz (H&M) heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar de nettowinst met 29 procent zien stijgen tot 1,5 miljard kroon (170 miljoen euro). De winststijging is vooral te danken aan een daling van de textielprijzen en de opening van nieuwe kledingwinkels in Europa, zo gaf H&M woensdag aan.

De netto-omzet nam in het eerste kwartaal, dat loopt van december tot eind februari, toe van 11,8 miljard kroon tot 12,6 miljard kroon (1,35 miljard euro). De winstmarge groeide van 14,5 procent tot 17,5 procent. Dit is onder meer een gevolg van de lagere dollarkoers, waardoor het bedrijf goedkoper kon inkopen in Azië. Textiel wordt daar doorgaans in dollars verhandeld. H&M haalt ongeveer 60 procent van zijn stoffen uit het Verre Oosten.

Het concern wist veel profijt te halen uit de opening van meer nieuwe winkels in de afgelopen twaalf maanden. In totaal heeft H&M nu 1069 vestigingen, waarvan 65 in Nederland.