AMSTERDAM - De oplage van alle kranten in Nederland is in het vierde kwartaal van 2004 opnieuw gedaald. In totaal kwamen 4.013.547 kranten uit, 3,3 procent minder dan in het laatste kwartaal van 2003. Deelabonnementen, een weekeind- of zaterdagabonnement, zijn wel in trek. Dit aantal verdubbelde ten opzichte van 2003, zo laat HOI, Instituut voor Media Auditing dinsdag weten.

Het merendeel (90 procent) van de kranten wordt in Nederland nog altijd via abonnementen verspreid. De losse verkoop is met 8 procent veel minder populair. De cijfers hebben betrekking op de 32 in ons land verschijnende dagbladen. Negen kranten verschijnen landelijk, de overige 23 zijn regionale kranten.

Slechts drie kranten zagen hun oplage in het vierde kwartaal van 2004 stijgen ten opzichte van 2003. Het Parool, dat vorig jaar overstapte op tabloidformaat, het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad. Marcel Kats van Cebuco, marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen, noemt de constante groei van de laatste twee opvallend. "Beide titels weten al jaren de band met hun abonnees vast te houden en nieuwe lezers aan zich te binden", aldus Kats.

Sterker dan de eerder genoemde kranten steeg de oplage van de gratis krant Metro. Deze verschijnt doordeweek in een oplage van ruim 382.000 per dag (een stijging van 29 procent ten opzichte van 2003) en op zaterdag liggen ruim 240.000 exemplaren in de schappen (een stijging van 36 procent). De groei is volgens algemeen directeur en uitgever Silvio de Groot te danken aan de start van de Rotterdamse editie van Metro per oktober 2004.

Kranten die hun oplage sterk zagen dalen ten opzichte van 2003 - bijvoorbeeld het Financieele Dagblad, ruim 60.000 in vierde kwartaal 2003 tegen 54.000 in 2004 - zagen in veel gevallen de oplage wel weer stijgen ten opzichte van het derde kwartaal van 2004.