HOOFDDORP - Uitgever Sanoma WSOY overweegt op termijn een beursnotering in Amsterdam aan te vragen. Het bedrijf wil in de tijdschriften topdrie terecht komen. Dat kan alleen maar door overnames van andere uitgevers. En daar is geld voor nodig, zegt topman Pim de Wit van Sanoma Uitgevers in een interview over de ontwikkelingen bij Sanoma Uitgevers in Nederland.

De notering geldt dan voor het Finse moederbedrijf Sanoma WSOY, dat ook al aan de beurs van Helsinki genoteerd staat. "We zijn nu nummer vijf of nummer zes op de tijdschriftenmarkt", aldus De Wit. "Bovendien hadden we meer bekendheid in de tijd dat we nog bij VNU hoorde. Dat is een AEX-fonds, waardoor we meer in de belangstelling stonden."

Zorgen

Sanoma Uitgevers, uitgever van onder meer Donald Duck, Libelle, Margriet, Nieuwe Revu en Viva, heeft op dit moment andere zorgen. Het bedrijf maakte maandag bekend dat 5 tot 8 procent (tussen 75 en plekken) van het aantal arbeidsplaatsen verdwijnt. "Het wil niet zeggen dat we aan de rand van de afgrond staan", legt de topman uit. "We hebben geïnvesteerd in verschillende projecten en de omzet daarvan blijft achter bij de verwachtingen."

Zo heeft het bedrijf geld gestoken in internetprojecten. "De kosten zijn er wel terwijl de opbrengsten lager zijn. We willen nu op jaarbasis vijftien miljoen euro bezuinigen. Zo moet onze winstgevendheid op peil blijven. Die winstgevendheid is hoog, de hoogste in de branche en dat willen we graag zo houden."

De eerste tekenen van economische teruggang merken vooral uitgevers. Bij Sanoma Uitgevers is het advertentievolume in het eerste halfjaar 12 procent lager in vergelijking met een jaar eerder. Het grootste segment binnen de uitgeverij zijn de vrouwenbladen. En daar gaat het volgens De Wit heel redelijk. "Ik denk dat we in algemene zin het dal bereikt hebben. De verwachting is dat de tweede helft van het jaar iets minder slecht gaat. Qua omzet zitten we nu op het niveau van 1999. Het jaar 2000 was ons topjaar met een omzet van 485 miljoen euro."

Mannenbladen

Vooral de mannenbladen (Playboy, Nieuwe Revu en Panorama) doen het slecht. "De grote adverteerders laten het afweten. Autofabrikanten zien hun verkopen dalen, de sigarettenfabrikanten moeten zich terugtrekken en de telecombedrijven hebben minder te besteden."

De oplage van tijdschriften is volgens De Wit al jaren stabiel. "Alleen moeten we meer doen om de oplage op peil te houden. De levenscyclus van bladen krimpt. Waar we voorheen twintig jaar leunden op een blad, kan dat nu teruglopen naar een jaar of vier. De beleving bij sommige bladen verandert, de emotie wordt belangrijker. Als de wereld om ons heen verkilt, is er meer ruimte voor emotie. Sommige magazines opereren ook vaker als een merk. Zo is Libelle (oplage meer dan 600.000 stuks) meer dan alleen het blad. Er zijn allerlei activiteiten en zelfs producten die de naam dragen."

Van de tijdschriftengroep komt 65 procent van de omzet uit Nederland. Sanoma Magazines, waarvan de Nederlandse tak een onderdeel is, zoekt het vooral in middelgrote economieën, zoals de landen uit het voormalige Oostblok. "In bijvoorbeeld Hongarije en Tsjechië zijn dubbele groeicijfers mogelijk. Op dat soort gebieden richten we ons. In dat kader zijn we ook aan het praten met VNU over de overname van hun belang van 35 procent in Independent Media. Derk Sauer (grootaandeelhouder) komt uit onze bladenhoek. Er is zeker een basis dat het iets kan worden."