KLM overweegt naar de rechter te stappen om te voorkomen dat een deel van het cabinepersoneel in januari 24 uur achtereen gaat staken.

Dat heeft directeur personeelszaken Aart Slagt maandag in een reactie laten weten. Vakbond FNV Luchtvaart kondigde eerder op de dag een staking op maandag 8 januari aan.

Door de staking zullen volgens de bond op die dag minder of mogelijk zelfs geen KLM-vluchten vertrekken vanaf Schiphol. FNV protesteert daarmee tegen een besluit van KLM van ruim een jaar geleden.

De luchtvaartorganistie bepaalde toen op een deel van de verre vluchten met een steward of stewardess minder te vliegen. Het gaat om de zogenoemde -1CA-maatregel.

Het zou voor het eerst in de 98-jarige geschiedenis van KLM zijn dat het cabinepersoneel een etmaal lang staakt. FNV stelt dat de actie nog voorkomen kan worden als het bedrijf de maatregel terugdraait.

Buitenproportioneel

De actie is vroeg aangekondigd om KLM de kans te geven veiligheidsmaatregelen te treffen en ook de passagiers en andere luchtvaartmaatschappijen in te lichten. Aan de andere kant biedt dat ook de gelegenheid om er alsnog samen uit te komen, meent FNV-onderhandelaar Birte Nelen. ''Maar dan moet wel eerst de volledige cabinebezetting terug.''

KLM vindt dat FNV de situatie onnodig op de spits drijft en noemt de aangekondigde staking buitenproportioneel. ''Wij zullen zeker kijken naar de juridische mogelijkheden'', zei Slagt. ''Dit is schadelijk voor KLM, voor de passagiers en ook voor het personeel.'' Hij zei ook dat het bedrijf niet zomaar op de eisen van FNV zal ingaan.

Nieuwe cao

Eerder hielden de bonden ook al stiptheidsacties en korte werkonderbrekingen. Tussendoor is met KLM ook onderhandeld over een nieuwe cao.

Het was de bedoeling dat in die nieuwe cao alternatieve bezuinigingsmaatregelen zouden worden afgesproken, zodat de -1CA-maatregel teruggedraaid kon worden. Maar dit is vooralsnog niet gelukt.

Vakbondsleden hebben vervolgens een bod van KLM afgewezen. Het bedrijf stelde toen in een reactie open te staan voor suggesties van de betrokken bonden om tot een nieuwe cao te komen.

Onwerkbaar

Volgens de vakbond wordt het cabinepersoneel "al meer dan een jaar de wereld over gestuurd in een onwerkbare situatie". FNV stelt dat het vliegen met een cabinelid minder leidt tot een flinke verhoging van de werkdruk. Hier zouden passagiers de dupe van worden, meent de bond.

De vakbond wijst verder op de hevige concurrentie tussen de verschillende bedrijven op Schiphol. "Door de druk op de ticketprijzen bij de luchtvaartmaatschappijen en de oneerlijke concurrentie in de internationale luchtvaart, wordt de ene na de andere bezuiniging doorgevoerd."

Staatssteun

Daarmee doelt FNV op de staatssteun die bedrijven zoals Etihad Airways, Emirates en Qatar Airways hebben ontvangen. "De -1CA-maatregel van KLM is het zoveelste voorbeeld dat op Schiphol de werkdruk toeneemt, botte bezuinigingen worden doorgevoerd en arbeidsomstandigheden worden verslechterd."

FNV vertegenwoordigt ongeveer een kwart van de bij elkaar 9.500 stewards en stewardessen. De grootste cabinevakbond VNC wil het nog lopende overleg met KLM een kans geven en steunt daarom de stakingsoproep op dit moment nog niet.