'Kwart Nederlanders verwacht iets minder vlees te consumeren'

Bijna één op de vier Nederlanders verwacht over vijf jaar minder vlees te consumeren. Nederlanders doen dit met name vanwege de negatieve impact die de vleesindustrie op het milieu heeft.

Dat schrijft ING vrijdag in een rapport over het eetgedrag van Nederlandse consumenten.

Als Nederlanders daadwerkelijk doen wat ze zeggen, daalt de vleesconsumptie per hoofd van de bevolking met 3 procent. Dit zou volgens ING uitkomen op zo'n twee biefstukken minder per jaar, op basis van de huidige consumptie van bijna veertig kilo. De uitkomst van Nederlanders komt overeen met het Europees gemiddelde.

ING stelt bovendien dat "de dominante positie van dierlijke eiwitten zoals vlees, vis, zuivel en eieren" nadrukkelijk ter discussie staat in het westerse dieet. Voor Nederlandse bedrijven ligt hier volgens de bank een kans, omdat zij "toonaangevend" zijn in innovaties voor vleesvervangers.

Kaas populairst

Nederlanders zijn van alle dierlijke producten het meest gehecht aan kaas (22 procent), kip (18 procent) en rundvlees (14 procent). Lamsvlees (1 procent) zullen we het minst missen.

De respondenten in het onderzoek stellen voornamelijk minder vlees te willen eten wegens milieuredenen (36 procent), gevolgd door dierenwelzijn (21 procent) en persoonlijke gezondheid (18 procent). In Duitsland geeft men als hoofdreden dierenwelzijn op, terwijl Europeanen gemiddeld genomen hun eigen gezondheid als belangrijkste reden opgeven om minder vlees te consumeren.

ING stelt dat voedingsbedrijven er rekening mee moeten houden dat door overheidstoedoen en innovaties de verhouding tussen de consumptie van dierlijke en plantaardige eiwitten in 2025 gelijk zal zijn. Op dit moment zouden dierlijke eiwitten nog goed zijn voor 60 procent van de consumptie.

Markt anticipeert

De markt lijkt voorzichtig te anticiperen op deze trend. Zo kondigde Zwanenberg Food Group onlangs aan dat het bedrijf op termijn 50 procent van zijn omzet uit niet-vleesproducten wil halen. Unilever werkt samen met de Universiteit Wageningen aan een vegetarische biefstuk.

Vleesvervangers zullen volgens de bank het origineel overtreffen op het gebied van prijs, gezondheid en gemak. Toch zouden consumenten nog niet massaal warmlopen voor alternatieve burgers. De zeewierburger is vooralsnog het populairst. 16 procent van de consumenten zou een dergelijke burger overwegen.

Quorn Foods

Toch zit de markt voor vleesvervangers in de lift. Zo zag vleesvervangerbedrijf Quorn Foods zijn verkopen in de eerste helft van dit jaar toenemen met 19 procent. Het Britse bedrijf maakte een omzet van 13,7 miljoen pond en verwacht in de toekomst een miljardenonderneming te worden. Het bedrijf kon hierdoor driehonderd extra banen scheppen, aldus de Britse BBC

Ook andere voedselspelers hebben profijt van deze markttrend. De Nederlandse onderneming De Vegetarische Slager zag zijn omzet in zeven jaar groeien naar 12 miljoen euro.

Bedrijf voor vegetarische producten Vivera uit Holten gaat uit van een omzetgroei van 35 procent dit jaar en zelfs 45 procent volgend jaar. De toename van zogeheten 'flexitariërs', waarover ING bericht, houdt volgens deze producent sterk verband met deze omzetgroei.

Lees meer over:
Tip de redactie