De Europese Commissie voert de druk op de lidstaten op om beter en sneller belastinggegevens met elkaar uit te wisselen. EU-commissaris Pierre Moscovici hoopt met nieuwe regels de fraude met btw terug te kunnen dringen, onder meer bij de handel in auto’s.

Zo wil Moscovici (Belastingen en Douane) Europese fraudedeskundigen toegang geven tot de gegevens van de nationale instellingen voor de registratie van gemotoriseerde voertuigen, zoals de Nederlandse RDW. Volgens de Fransman is gesjoemel met de verkoop van auto’s ''een belangrijke bron van btw-fraude”.

Voor nieuwe en recente auto’s is het hele verkoopbedrag belastbaar, terwijl voor tweedehandsvoertuigen alleen over de verkoopwinst btw wordt geheven.

Fraudeurs maken van het verschil misbruik door ook nieuwere auto’s als gebruikt te verkopen, geeft Brussel als voorbeeld. Frauderen gebeurt ook online, en bij verkopen van de ene naar de andere lidstaat.

De commissie stelt daarom voor de databanken van nationale overheden koppelen aan de Europese fraudedienst OLAF, Europol en het nieuwe Europese Openbaar Ministerie.

Moscovici wil Eurofisc, een netwerk van fraude-experts dat sinds 2010 informatie uitwisselt, meer bevoegdheden geven om grensoverschrijdend fraudeonderzoek te doen.

Gesjoemel

Ook gesjoemel met btw bij de import van producten uit niet-EU-landen moet beter worden aangepakt. Hiervoor wil de commissie meer lijntjes uitzetten tussen de douanediensten en nationale belastingautoriteiten.

Brussel schat dat jaarlijks 50 miljard euro aan btw-inkomsten in de EU verloren gaat door fraude. De inkomsten uit btw-fraude wordt volgens de commissie vaak aangewend voor criminele activiteiten, waaronder de financiering van terrorisme.

In de EU bestaat geen uniform btw-tarief en bestaan er lage en hoge tarieven voor verschillende producten en diensten. Op de meeste producten wordt het hoge tarief geheven, in Nederland is dat 21 procent maar bijvoorbeeld in Duitsland 19 en Hongarije 27 procent.