Telegraaf Media Groep schrapt komende jaren 150 banen

De Telegraaf Media Groep (TMG) schrapt de komende jaren ongeveer 150 banen. Dat maakt het bedrijf, dat eerder dit jaar grotendeels in handen is gekomen van de Belgische NRC-eigenaar Mediahuis, woensdag bekend.

Het banenverlies hangt onder meer samen met de samenwerking tussen TMG en zijn nieuwe eigenaar. Ook speelt mee dat Sky Radio en puzzeldochter Keesing gedeeltelijk zijn verkocht. Dat maakt de weg vrij voor ''een minder complexe en plattere organisatiestructuur''.

Daarnaast zet TMG de voorgenomen reorganisaties op de redacties van zijn regionale kranten door. Die werd afgelopen jaar stilgelegd toen een biedingsstrijd losbarstte tussen Mediahuis en Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. Wel is het aantal banen dat daar verloren gaat teruggebracht van 45 naar 25, zei een woordvoerder.

Bij de regionale kranten komt de focus op Noord-Holland te liggen en op duiding en achtergronden van het (regionale) nieuws. Het aantal edities, nu nog zestien, wordt geleidelijk verminderd en van de huidige vijf websites blijven er twee over.

Potentie

De ingrepen zijn volgens TMG noodzakelijk om de resultaten te verbeteren en ruimte te maken voor investeringen in de toekomst. Verlies van banen is daarbij ''helaas onvermijdelijk''. Het bedrijf streeft ernaar gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te vermijden. TMG had halverwege het jaar zo'n 1.300 mensen in dienst.

''TMG heeft ongelofelijk veel potentie in huis'', benadrukt topman Marc Vangeel. ''De Telegraaf is een geweldig sterk merk met ongeëvenaarde naamsbekendheid en bereik.''

Lees meer over:
Tip de redactie