AMSTERDAM - Drie grote bakkerijorganisaties willen het ruim zeventig jaar oude broodmerk Tarvo nieuw leven inblazen. Bakkersland, Bake Five en Kamps Quality Bakeries (bekend van Bakker Bart) nemen het merk over van Meneba, producent van graanproducten.

De drie hebben een gezamenlijke onderneming opgericht die met het vernieuwde merk de markt opgaat. Begin april wordt het nieuwe Tarvo gelanceerd tijdens de Nationale Food Week in Utrecht. Op 25 april worden de eerste nieuwe broden geleverd.

De naam Tarvo is ontstaan uit een samenvoeging van tarwe en Vos, de molenaar die bijna 75 jaar geleden het speciale moutmeel ontwikkelde waarvan Tarvo wordt gebakken. Tarvo is te herkennen aan zijn lichtbruine kleur, zachte korst en er zitten geen korrels of pitjes in. Daarom is het vooral bij kinderen populair. De laatste jaren is er niet meer geadverteerd voor het in de vergetelheid geraakte broodmerk.

Om het merk weer onder de aandacht te brengen bij jongeren, die Tarvo meestal niets zegt, is het merkbeeld gemoderniseerd waarbij Tarvo met thema's rond voeden en opvoeden wordt verbonden. Dagelijks wisselende, vrolijke verpakkingen moet weer voor meer enthousiasme bij kinderen gaan zorgen. Vorig jaar zijn er ruim zeven miljoen Tarvobroden verkocht.