DEN HAAG - Als ze elkaar dwars kunnen zitten, zullen ze het niet laten. De Amerikaanse scheermesjesgiganten Gillette en Wilkinson voeren voortdurend oorlog. Donderdag treffen de ondernemingen elkaar voor de rechter in Den Haag.

Ditmaal gaat het om een reclamecampagne van Gillette die het kleinere Wilkinson-Schick, onderdeel van het concern Energizer, in het verkeerde keelgat is geschoten.

Misleidende reclame

Volgens Wilkinson maakt Gillette zich schuldig aan misleidende reclame. Daardoor worden consumenten op het verkeerde been gezet en lijdt concurrent Wilkinson marktverlies. Hilde Pors van advocatenkantoor Simmons & Simmons eist namens cliënt Wilkinson in een kort geding een einde aan deze vermeende misleiding.

Nieuwste van het nieuwste

Sinds vorig jaar brengt Gillette de m3power op de markt. Dat is een scheermesje met een motortje in het handvat dat micropulsen afgeeft waardoor baardhaartjes overeind komen en zo beter te verwijderen zijn. Gillette heeft m3power wereldwijd geïntroduceerd als het nieuwste van het nieuwste op het terrein van nat scheren.

"De haartjes komen echter helemaal niet omhoog. Dat hebben testresultaten van Wilkinson uitgewezen. Het gladder scheren heeft dus andere oorzaken", aldus de advocate.

Buitenland

Rechtszaken spelen er niet alleen in Nederland. Wilkinson heeft ook processen aangespannen in de Verenigde Staten, Frankrijk, België, Duitsland en Australië. In de laatste twee landen is het vonnis in het voordeel uitgevallen van Wilkinson. "De hoofdregel is dat Gillette moet bewijzen dat de door haar geuite bewering klopt. En dat konden ze niet."

Ingrid Rademakers, productmanager bij Gillette, houdt er een andere opvatting op na. "We hebben voldoende bewijs dat het systeem werkt en vertrouwen er op dat het recht aan de juiste kant staat. In Frankrijk hebben we van de rechter gelijk gekregen."

Succes

Volgens haar toont vooral het enorme succes van m3power aan dat het systeem werkt. "Wat de consument vindt, is voor ons het belangrijkste. En die heeft vertrouwen in ons." In Nederland heeft Gillette een martkaandeel van 80 en Wilkinson van 15 procent.

Rechter

Vorig jaar troffen de scheermesfabrikanten elkaar ook al voor de rechter. Toen had Gillette bezwaar tegen de onrechtmatige vergelijkende reclame die Wilkinson maakte bij zijn nieuwste vinding, de Quattro. De scheermesjesfabrikant mocht van de rechter echter blijven beweren dat geen ander scheermes gladder scheert dan zijn Quattro.

Omgekeerd mocht Gillette zeggen de beste, de gladste en de comfortabelste te zijn. Zijn leus 'the best a man can get' was volgens de rechter al zo ingeburgerd dat deze niet langer als een superioriteitsclaim van Gillette geldt.

In de Verenigde Staten ruziën de twee bedrijven al jaren over octrooien en reclame-uitingen. Daar spreekt men van de 'war of the razors', de oorlog tussen de scheermessen.