De aanbesteding van de bouw van de Blankenburgtunnel in Zuid-Holland hoeft niet opnieuw te worden gedaan. Dat heeft de rechtbank in Den Haag bepaald in een kort geding dat was aangespannen door de bouwers BAM en VolkerWessels en baggeraar Boskalis.

De Blankenburgtunnel onder de Nieuwe Waterweg bij Maassluis moet de A15 en A20 met elkaar gaan verbinden. Met de aanleg van de nieuwe verkeersader is een totaalbedrag van circa 1 miljard euro gemoeid.

Het project is gegund aan een consortium van Ballast Nedam, de Belgische baggeraar DEME en de Australische firma Macquarie. Concurrenten klaagden dat dit niet volgens de regels zou zijn gebeurd, maar de rechter gaf hen ongelijk.

De klagers wezen op mogelijke belangenverstrengeling omdat een adviesbureau dat in de voorbereidingsfase voor opdrachtgever Rijkswaterstaat werkte, later adviseerde bij het winnende consortium. Daarbij kon mogelijk voorkennis zijn gedeeld waarover concurrenten niet beschikten, meenden zij.

De rechtbank oordeelt evenwel dat die conclusie op basis van de beschikbare feiten niet kan worden getrokken. Er waren volgens de rechter ook voldoende maatregelen getroffen om te voorkomen dat zo'n dubbelrol van een adviesbureau een van de partijen een oneerlijke voorsprong zou geven.

Daarnaast vonden de klagers dat het plan van het winnende consortium niet voldoet aan de technische eisen zoals die in de aanbesteding werden gesteld. Ook plaatsten zij vraagtekens bij de wijze waarop Rijkswaterstaat de inschrijvingen heeft beoordeeld. Maar ook op die punten vingen zij bot bij de rechter.

Een woordvoerder van BAM liet desgevraagd namens het gehele consortium weten dat de betrokken partijen het vonnis gaan bestuderen. Inhoudelijk wilde hij nog niet op de zaak ingaan.

Twintig jaar

De A24 moet een verbinding vormen tussen de A20 en de A15 en daarmee de bereikbaarheid van de regio Rotterdam verbeteren. 

Het consortium tekende voor het ontwerp, de realisatie en het beheer en onderhoud gedurende twintig jaar. Naast de aanleg van de driebaanssnelweg en een tunnel onder de Nieuwe Waterweg door, omvat het project ook de aanleg van knooppunten en de verbreding van een deel van de A20.

De eerste schop moet volgend jaar de grond in gaan. Naar verwachting moet de 4,2 kilometer lange verbinding inclusief een 900 meter lange tunnel tussen 2022 en 2024 voltooid zijn, onder meer afhankelijk van de plannen van het gekozen consortium.

Het project wordt deels gefinancierd door middel van tolheffing. Daarmee moet ongeveer 315 miljoen euro worden opgehaald.