BAARN - Nederlanders hebben vaker vis op hun bord liggen. Ook de hoeveelheid geconsumeerde vis is vorig jaar gestegen naar gemiddeld 6,8 kilo per gezin. In 2002 was dat nog 5,7 kilo. Samen gaven de Nederlanders 380 miljoen euro uit aan vis, bleek woensdag uit de consumptiecijfers over 2004 van het Productschap Vis.

Negen op de tien gezinnen zetten vorig jaar samen gemiddeld zeventien keer vis op het thuismenu. Twee jaar geleden gebeurde dat vijftien keer. "Consumenten kopen dus één keer in de drie weken vis", aldus het Productschap.

Vismenu

Wat er op dat vismenu staat, is aan het veranderen. Respectievelijk mosselen, koolvis en haring in een potje voeren de ranglijst geconsumeerde hoeveelheden aan. In omzet staan verse haring en gerookte zalm als vanouds stijf bovenaan. Zalm uit de diepvries blijkt met een klim van de veertiende naar de derde plaats steeds geliefder. Maar ook andere concurrentie dient zich aan: verse tilapia (plus 68 procent) en tong (plus 66 procent) zijn de grote stijgers van 2004. Gerookte zalm en paling raken juist wat uit de gratie.

Klanten

Voor de vissector is nog een wereld te winnen onder jonge consumenten tot 35 jaar. Zij kopen gemiddeld twaalf keer per jaar vis. De klanten zijn voornamelijk vijftig jaar en ouder: deze groep koopt gemiddeld twintig keer per jaar vis en schelpdieren. Volgens het productschap komt dit verschil vooral door de onbekendheid van vis en de bereidingswijze ervan bij jongeren. Met televisiereclames en receptenboekjes moet vis populairder worden onder een groter publiek.