Wessanen heeft in het derde kwartaal geprofiteerd van een sterke vraag naar onder meer de nieuw geïntroduceerde zuivelalternatieven van Zonnatura en pindakaas van Whole Earth.

Het natuurvoedingsbedrijf zag de omzet met ruim 7 procent toenemen tot 147,4 miljoen euro.

Vooral de eigen merken van Wessanen deden het de afgelopen maanden goed. Daar liepen de opbrengsten met gemiddeld bijna 9 procent op, waarbij de groei voor sommige merken zelfs in de dubbele cijfers uitkwam. Dat betekent een groeiversnelling ten opzichte van de eerste helft van het jaar.

Wessanen behaalde circa een vijfde minder omzet met de productie van huismerken voor andere partijen. Dat is dan ook een markt waar het bedrijf op termijn uit wil stappen. Een positieve bijdrage kwam dan weer van een aantal overnames en van de waardedaling van het Britse pond.

Het bedrijf sprak zelf van een ''solide kwartaal'', waarin ook de nettowinst in de lift zat. Die steeg met dik 40 procent tot 8,5 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat, geschoond voor eenmalige posten, nam met meer dan een kwart toe naar 12,8 miljoen euro.

Over heel 2017 voorziet Wessanen een omzetgroei laag in de dubbele cijfers. Het rekent daarbij op een aanhoudend sterke groei van de bestaande merken, maar ook op bijdrages van bedrijven die vorig jaar zijn overgenomen. Het geschoonde bedrijfsresultaat zal uitkomen op meer dan 8 procent van de omzet. Afgelopen kwartaal was dat 8,7 procent.