UTRECHT - De High Speed Alliance, het samenwerkingsverband van de Nederlandse Spoorwegen en KLM dat in 2007 over de hogesnelheidslijn gaat rijden, eist vele miljoenen euro's van de Staat. De HSA wil compensatie omdat de treinen acht minuten langer dan verwacht over het traject Amsterdam-Brussel zullen doen.

De Nederlandse en de Belgische overheid bereikten afgelopen vrijdag na lang steggelen een akkoord over de hogesnelheidslijn. Afgesproken is dat de trein enkele malen per dag Den Haag en Breda zal aandoen.

Ten opzichte van het oorspronkelijke reisschema zullen de treinen er acht minuten langer over doen om van Amsterdam naar Brussel te rijden.

Infraheffing

Dit gaat de HSA vele miljoenen per jaar kosten, zei een woordvoerder dinsdag. Jaarlijks betaalt de combinatie 148 miljoen euro voor het gebruik van het HSL-spoor. De NS en KLM eisen nu een korting op deze zogenoemde infraheffing. Om welk bedrag het precies gaat, wilde de woordvoerder niet zeggen. "We eisen een substantieel bedrag." Er zijn volgens hem vele miljoenen euro's mee gemoeid. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat zei vrijdag nog te verwachten dat de HSA genoegen zou nemen met het akkoord met de Belgen.

Haast

De komende weken gaat de HSA met het ministerie overleggen over een schadevergoeding. De HSA heeft haast, omdat eind deze maand een optie op extra HSL-treinen bij de Italiaanse bouwer Ansaldobreda afloopt. Als de onderhandelingen lang gaan duren, kan de HSA de definitieve bestelling ook pas later plaatsen.