Air France-KLM heeft in september bij elkaar 8,9 miljoen reizigers vervoerd, bijna 5 procent meer dan een jaar eerder.

De passagiersstroom groeide bij alle dochtermaatschappijen harder dan het stoelaanbod, waardoor de vliegtuigen een stuk voller zaten dan een jaar eerder. Vooral bij Air France verbeterde de bezettingsgraad sterk.

De Franse tak van de luchtvaartgroep vervoerde bijna 4,5 miljoen reizigers, 3,5 procent meer dan een jaar eerder. Zij legden bij elkaar 3,9 procent meer kilometers af, terwijl de capaciteit slechts 0,8 procent hoger lag. Dat zorgde voor een verbetering van de bezettingsgraad met 2,6 procentpunt naar 86,3 procent.

Bij KLM stapten 2,9 miljoen passagiers in, wat neerkomt op een groei van 6,4 procent. Doordat KLM met name op Europese bestemmingen groeide, nam het aantal gevlogen kilometers minder sterk toe, met 3,7 procent. Dat was voldoende om 90,1 procent van de stoelen te vullen, een verbetering van 1,4 procentpunt.

Transavia

Bij prijsvechter Transavia nam het aantal passagiers met een kleine 6 procent toe tot bijna 1,6 miljoen. Ook daar verbeterde de bezettingsgraad flink, met 2,1 procentpunt tot 88,4 procent. Het percentage bezette stoelen aan boord geldt als een belangrijke graadmeter van efficiëntie in de luchtvaart.

Air France-KLM meldt verder dat de ticketprijzen in september, afgezien van wisselkoerseffecten, verder zijn gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Bij Transavia is zelfs sprake van een ''duidelijke'' stijging.

Bij de vrachtafdeling bleef de gemiddelde beladingsgraad gelijk. Zowel het vrachtvervoer als de beschikbare capaciteit liet een groei van ongeveer een half procent zien.