Fastfoodketen Burger King heeft concurrent McDonald's afgekraakt op het witte doek. Volgens Burger King ging het om diens langste reclamefilm ooit.

Duitse bezoekers van de horrorfilm IT, een remake van een film over een angstaanjagende clown, kregen afgelopen woensdag op het eind van de film een boodschap van Burger King te zien.

Ronald McDonald

Eerst verscheen de tekst: 'De moraal: vertrouw nooit een clown', gevolgd door het logo van Burger King. BurgerKing verwees hier naar Ronald McDonald, de mascotteclown van McDonald's.

Burger King maakt er een gewoonte van om zijn concurrent McDonald's ieder jaar aan te vallen. Afgelopen jaar bouwde de keten een van zijn restaurants tijdens Halloween met doeken om tot spook, met daarbij de tekst: 'Booooo! Grapje. We grillen nog steeds onze hamburgers. Fijne Halloween'.

Omzet

Toch is McDonald's nog altijd aanzienlijk succesvoller dan de Burger King. McDonald's heeft een jaarlijkse omzet van 24 miljard dollar, tegenover 4 miljard dollar voor Burger King. Dit effect wordt overigens versterkt doordat McDonald's meer filialen zelf bezit dan Burger King.

Beide ketens opereren in een onzekere fastfoodmarkt, die onder vuur ligt vanwege zijn vette maaltijden. McDonald's kondigde daarom deze week aan met een veganistische burger te komen.