AMSTERDAM - Supermarkten kunnen beter stoppen met aanbiedingen. Dat zegt de aankomend hoogleraar marketing Harald van Heerde van de Universiteit van Tilburg donderdag. Volgens Van Heerde heeft het geven van tijdelijke kortingen op producten nauwelijks effect op de verkoop van producten op de lange termijn en op de concurrentiepositie van bedrijven.

Van Heerde onderzocht vanaf 1999 verschillende aspecten van marketing. Voor het onderzoek naar het effect van prijsstunts heeft hij naar de omzetgegevens van met name supermarkten gekeken. Uit die gegevens blijkt dat bij het geven van twintig procent korting op een product de verkoop van het product met 73 procent stijgt.

Hamsteren

Op lange termijn blijkt dat het nauwelijks meer van het product wordt verkocht en in sommige gevallen zelfs minder. "De verkoopstijging van een product met korting komt voor het grootste deel door switchende consumenten en hamsterende vaste klanten", legt Van Heerde uit.

Minder bereid

Consumenten worden door de toename van aanbiedingen steeds prijsbewuster en zijn steeds minder bereid de 'normale' prijs voor een product te betalen. Een verkooppiek tijdens een kortingsactie was in 1999 twee keer zo hoog als in 1955, zegt Van Heerde.

De hoogleraar gaat de komende jaren onderzoeken wat helpt klanten te binden aan producten en bedrijven. Hij licht zijn bevindingen toe op 18 maart tijdens zijn inaugurele rede in de Universiteit van Tilburg. Van Heerde wordt in mei geïnstalleerd als hoogleraar.