AKEN (ANP) - Na 35 jaar komt er een einde aan de dominantie van de overbekende geel-met-blauwe treinen op het Nederlandse spoor. De treinen in de vertrouwde kleuren blijven rijden, maar vanaf volgend jaar zet de NS ook lichtgrijze, bijna witte treinen op het spoor. Het spoorbedrijf laat in Denemarken 180 rijtuigen opknappen en die komen terug in de nieuwe kleuren.

Voor 1968 had de NS nog een bonte verzameling aan treinen. Het plan 'Spoorslag', een plan om de NS ,,beter op de kaart te zetten'', maakte daar toen een einde aan. Er kwam een huisstijl en een huiskleur: geel met wat blauw. ,,Dat waren hele mooie kleuren'', aldus ir. P. Leenders, hoofd materieel bij de NS. Kort daarna deden de eerste intercity's hun intrede.

Wat de klant wil

Uit allerlei onderzoeken, waaronder klantonderzoek, zou nu gebleken zijn dat het tijd is voor iets anders. ,,We gaan af op onderzoek van externe experts, die weten wat de klanten willen'', legt Leenders uit. ,,Verder kijkt de NS zelf naar de functionaliteit van de trein, de financiering en de benodigde opleidingen voor het personeel.''

Daarnaast wil de NS zich profileren met twee soorten treindiensten, de snelle en de stoptreinen. De stoptreinen (Sprinters) die nu een revisie ondergaan in Denemarken komen grotendeels wit terug. De snellere treinen worden ,,blauwer''.

Weer eens wat anders

De Sprinters krijgen gele deuren, onderaan de trein een gele en een blauwe streep en een blauw dak. Verder is de trein lichtgrijs. ,,Ze sluiten daarmee ook beter aan bij het metrosegment'', verduidelijkt Leenders. ,,En we willen ook wel eens wat anders zien dan geel en blauw.''

De lichtgekleurde treinen zullen voornamelijk in de Randstad gaan rijden en komen tussen volgend jaar en 2006 in de dienstregeling. De NS investeert ongeveer 90 miljoen euro in het opknappen van de Sprinters.