UTRECHT - Rabobank zet de aanval in op de grote steden in Nederland om daar marktaandeel te winnen. Daartoe heeft de bank een "agressieve strategie" ingezet, zo liet de topman van het concern, Bert Heemskerk woensdag weten in een toelichting op de jaarcijfers.

Het marktaandeel van de Rabo is in 32 van de grote steden met meer dan 75.000 inwoners lager dan in de rest van het land. Om hier verandering in te brengen gaat Rabo "enkele miljoenen" investeren in een zogeheten grotestedencampagne. "We willen onze positie daar structureel verbeteren", aldus bestuurslid Piet van Schijndel.

Hypotheekmarkt

Rabobank gaat zijn pijlen met name richten op de hypotheekmarkt. De Rabo heeft nu een marktaandeel van ongeveer 13 procent in de grote steden. Dat moet in de toekomst 20 procent worden. Daarvoor gaat de bank onder meer hypotheekcampagnes voeren en zijn verkoopprocessen beter organiseren, zodat ze meer opleveren.

MKB

Ook ziet Rabobank groeimogelijkheden op de markt van het midden- en kleinbedrijf (MKB) in de grote steden. Als voorbeeld noemde Van Schijndel allochtonen die een eigen zaak willen beginnen en krediet nodig hebben. "Die markt is natuurlijk heel groot", aldus Van Schijndel. In Amsterdam is Rabobank voor deze groep momenteel in gesprek met de gemeente over zogenoemde microkredieten, geringe leningen aan kleine ondernemers.

Het is niet voor het eerst dat Rabobank, van oudsher sterk vertegenwoordigd op het platteland, vastere voet probeert te krijgen in de grote steden. In 2002 liet de bank al weten op jacht te gaan naar nieuwe klanten in de vier grote steden. Rabobank richtte zijn vizier toen onder meer op allochtonen en rijke particulieren.

Nettowinst

De Boerenleenbank liet woensdag weten dat nettowinst in het afgelopen jaar met 12 procent is toegenomen tot 1,5 miljard euro. De stijging komt overeen met de eerdere prognose van de bank en de doelstelling voor de langere termijn. Als belangrijkste reden voor de winstgroei noemt Rabo de sterke stijging van de baten. Deze pakten met 10,1 miljard euro 11 cent hoger uit dan in 2003.

Heemskerk zei dik tevreden te zijn met de resultaten van het afgelopen jaar. "We hebben ondanks het aarzelende economische herstel een succesvol resultaat geboekt." Het bedrijfsresultaat (voor belastingen) bij de lokale banken, de kern van het bankbedrijf, steeg met 3 procent tot 1,5 miljard euro. Volgens Rabo stond het resultaat onder druk van dotaties aan de kredietvoorzieningen. De baten lieten een stijging zien van 4 procent.