Ryanair heeft gedupeerde klanten die geboekt hadden voor een van de duizenden geschrapte of gewijzigde vluchten van de luchtvaartmaatschappij, een e-mail gestuurd. Daarmee komt de budgetmaatschappij tegemoet aan kritiek van toezichthouders.

Daarnaast heeft Ryanair ook een persbericht uitgegeven en informatie op zijn website aangepast. Op die manier krijgen de gedupeerde klanten meer informatie over de mogelijkheden voor het aanvragen van compensatie voor geleden schade en over het omboeken van vluchten.

De door de annuleringen getroffen reizigers kunnen kosteloos hun vlucht omboeken of hun geld terugkrijgen. Daarnaast biedt Ryanair hen een voucher aan van 40 euro per vlucht. Dat bedrag komt volgens de maatschappij bovenop de wettelijke compensatie die ze krijgen.

De Britse luchtvaartwaakhond CAA beschuldigde Ryanair van misleiding van zo'n 715.000 mensen en dreigde maatregelen te nemen. Het in Dublin gevestigde Ryanair zegt nu volledig aan de eisen van zowel Britse als Ierse toezichthouders te hebben voldaan.

Vluchten

Ryanair schrapte in totaal 2.100 vluchten en wijzigde er nog eens 18.000 voor de maanden september en oktober. Daardoor werden 315.000 mensen gedupeerd. Deze week liet de maatschappij weten ook vanaf november nog vluchten te schrappen, waardoor in de maanden daarna nog eens 400.000 passagiers getroffen worden.

De prijsvechter probeert met het schrappen van vluchten problemen met zijn bezetting onder controle te krijgen. Het bedrijf heeft inmiddels besloten zijn groeiplannen op een lager pitje te zetten, zodat minder personeel nodig is. Daarmee ontstaat ruimte om al het personeel weer verlof op te laten nemen.