Het cabinepersoneel van KLM houdt het bedrijf met ingang van zondag strikt aan de werk- en rusttijdenregeling zoals die in de huidige cao is opgenomen.

Dat maakt het voor de luchtvaartmaatschappij lastiger en duurder om de gevolgen van eventuele verstoringen van de dienstregeling op te vangen.

Wanneer KLM vluchten wil uitvoeren waarbij wordt afgeweken van de cao, kan dat normaal gesproken na akkoord van de vakbonden.

Daar staat compensatie tegenover voor de bemanning, maar de regeling biedt het bedrijf wel de mogelijkheid om verstoringen ''op een relatief goedkope manier'' op te lossen, aldus FNV. De bonden zullen dergelijke verzoeken evenwel vanaf zondag niet meer honoreren.

Bezuinigingsmaatregel

De vakbonden FNV Cabine en VNC willen KLM zo dwingen een omstreden bezuinigingsmaatregel terug te draaien en opnieuw om de tafel te gaan om tot een nieuwe cao te komen. Een eindbod dat de luchtvaartmaatschappij onlangs bij de bonden neerlegde, werd ondanks de geboden loonsverhoging door het personeel met grote meerderheid weggestemd.

KLM wil graag snijden in het aantal leidinggevenden in de cabine. De bonden zijn daar kritisch over omdat dat de carrièremogelijkheden aanzienlijk inperkt. Om toch de beoogde besparingen te halen, besloot de luchtvaartmaatschappij vorig jaar op een deel van de vluchten naar verre bestemmingen een steward of stewardess minder mee te sturen.

Van tafel

Die maatregel willen de bonden allereerst van tafel hebben. Pas daarna willen zij verder praten over een nieuwe cao. Daarbij moeten ook de ''buitenproportionele bezuinigingsdoelstellingen'' van KLM van tafel. Het conflict leidde eerder al tot werkonderbrekingen waar ook passagiers last van hadden.

KLM vindt dat de bonden zich onredelijk opstellen en roept hen op zelf ook verantwoordelijkheid te nemen door met voorstellen te komen voor een nieuwe cao. ''Deze acties zijn niet in het belang van het cabinepersoneel en passagiers'', aldus de luchtvaartmaatschappij.