MÜNCHEN - Het Duitse elektro- en elektronicaconcern Siemens wil binnen drie jaar de onderzoeks- en ontwikkelingskosten bij de communicatiedivisie, waaronder onder meer mobiele telefoons vallen, met 15 procent omlaag brengen. Dat moet in het lopende boekjaar 400 miljoen euro aan extra besparingen opleveren. Dat heeft de onderneming dinsdag bekendgemaakt.

Het nieuwe initiatief komt bovenop eerdere plannen waarbij een kostenreductie van 500 à 600 miljoen euro is voorzien. Dat levert een totaal bedrag op van 1 miljard euro.

Zorgenkindje

De divisie mobiele telefoons is al enige tijd het zorgenkindje van het Duitse concern. In het eerste kwartaal van het op 1 oktober begonnen boekjaar 2004/2005 daalde de verkoop van Siemens-telefoons van 15,3 miljoen tot 13,5 miljoen stuks. De divisie leed een verlies van 143 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder boekte het bedrijfsonderdeel nog een winst van 64 miljoen euro.

De onderneming denkt nog na over de toekomst van de mobiele telefoons en sluit verkoop van het onderdeel niet uit. Daarvoor dient wel eerst een geschikte kandidaat worden gevonden. Volgens topman Lothar Pauly is sluiting van de divisie niet gewenst, omdat daardoor waarde verloren zou gaan.

Wel zal Siemens zich terugtrekken uit Israël en enkele Aziatische landen. Ook zal het concern geen mobieltjes speciaal voor de Amerikaanse markt meer ontwikkelen.