UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen willen dit jaar weer tientallen loketten sluiten. Niet alleen kleine stations worden getroffen. Op ruim tien middelgrote stations wil de NS de kaartverkoop in winkeltjes als Wizzl of Kiosk stoppen.

Bovendien wil het spoorbedrijf af van een aantal agentschappen, vaak postkantoren, omdat daar te weinig kaartjes over de toonbank gaan. Dat blijkt uit verslagen van overleggen tussen belangenbehartigers als Rover, de ANWB en de Consumentenbond en de NS van de afgelopen maanden.

"De consumentenorganisaties zijn bezorgd over het hoge tempo waarin loketten gesloten worden, ook op grotere stations", staat in een van de verslagen te lezen. In 1999 kwamen de NS en de consumentenorganisaties na maandenlange onderhandelingen tot een akkoord over de sluiting van de loketten op de kleine stations. Een verkoopbalie mag pas dicht als er per uur minder dan twintig 'klantcontacten' zijn.

Daar moet wel tegenover staan dat de NS op zoek gaat naar agentschappen in de buurt van het station waar ook treinkaartjes verkocht kunnen worden. De NS heeft de kaartverkoop op middelgrote stations vaak verhuisd naar winkeltjes waar reizigers bijvoorbeeld ook koffie of broodjes kunnen krijgen. Bovendien hebben onbemande stations praatpalen voor informatie en met alarmknoppen gekregen.

Ontmoedigen

De NS probeert de laatste tijd echter het gebruik van de loketten te ontmoedigen. Zo is vorig jaar een zogenoemde balieheffing ingevoerd. Als klanten bij een balie een retourtje of enkeltje kopen, moeten ze 50 cent extra betalen. Het personeel moet zo meer tijd krijgen om informatie te verstrekken aan reizigers.

Mede hierdoor loopt de kaartverkoop aan de loketten terug, waardoor de NS er dit jaar tientallen mag sluiten. "Het probleem verspreidt zich ook naar middelgrote stations: op ruim tien stations met een Wizzl of Kiosk zijn kaartverkoop en/of rendement zo laag dat NS ook daar tot sluiting van de Wizzl of Kiosk wil overgaan", aldus een verslag.

Een woordvoerder van de NS benadrukte maandag dat het niet zeker is dat deze winkels dichtgaan. "Als we stoppen met de kaartverkoop, moeten we bekijken wat we met de Wizzl of Kiosk willen."

Agentschappen

Ook agentschappen zijn niet veilig voor sluiting. De NS heeft tientallen van dergelijke verkooppunten in dorpen zonder station. Daar worden volgens de NS-zegsman zo weinig kaartjes verkocht dat het spoorbedrijf overweegt met de verkoop te stoppen.

Rover

Reizigersvereniging Rover ziet niets in de plannen van de NS. Met de balieheffing heeft de NS er zelf voor gezorgd dat steeds minder mensen gebruikmaken van de loketten, zei een Rover-woordvoerder. Hij vindt het onacceptabel dat loketten dichtgaan, omdat mensen meer voor een kaartje moeten neerleggen. Over een eventuele sluiting van Wizzl of Kioks-winkels wil Rover afspraken maken. De NS overlegt nog met de consumentenorganisaties over zijn plannen.