AMSTERDAM - De inzet van extra mankracht bij de Belastingtelefoon voor particulieren heeft er nog niet toe geleid dat de problemen met de bereikbaarheid van de lijn zijn opgelost. Volgens VVD-Kamerlid Ineke Dezentje Hamming wordt de Belastingtelefoon zelfs een steeds grotere 'belhel'.

"Veel van de nieuwe mensen zijn niet in staat de juiste antwoorden te geven aan de bellers. De slechte bereikbaarheid los je domweg niet op door lukraak mensen aan te nemen", zegt het Kamerlid in De Telegraaf. Ze verwacht dat de problemen de komende tijd alleen maar zullen toenemen omdat mensen voor 1 april hun belastingaangifte gedaan moeten hebben.

Dezentje Hamming wil opheldering van staatssecretaris Joop Wijn van Financiën. Een woordvoerder van de Belastingdienst zegt het door de VVD-politica geschetste beeld niet te herkennen: 90 procent van de binnenkomende telefoontjes zou in een keer afgehandeld worden en de laatste 10 procent wordt binnen 48 uur teruggebeld. Vorige maand bleek dat de bereikbaarheid de 50 procent niet haalde, maar door het aanstellen van ongeveer vijfhonderd extra werknemers zouden die problemen nu goeddeels verholpen zijn, aldus de fiscus.

De parlementariër zegt echter dat de situatie van kwaad tot erger wordt: "Het ziekteverzuim neemt toe, en problemen worden rondgepompt. Alles wat misgaat met bijvoorbeeld de voorlopige teruggaaf komt bij de Belastingdienst binnen." Ze voorziet nog grotere problemen als de lijn later dit jaar ook telefoontjes voor het UWV gaat behandelen.