DEN BOSCH - Het supermarktconcern Laurus is vorig jaar door de prijzenslag met concurrenten als Ahold en Schuitema diep in de verliezen beland. De eigenaar van ketens als Edah, Super de Boer en Konmar meldde vrijdag dat het verlies is uitgekomen op 128 miljoen euro.

De omzet zakte met 600 miljoen euro tot 3,5 miljard euro. Een deel van deze daling, ruim 200 miljoen euro, is te wijten aan de verkoop van de Belgische activiteiten. De teruggang in Nederland is veroorzaakt door prijsverlagingen en lagere verkoopvolumes, aldus het concern.

Het verlies komt overeen met de verwachtingen van analisten. Laurus moest vorig jaar marktaandeel inleveren doordat Ahold-dochter Albert Heijn in oktober 2003 met een agressieve prijzenoorlog was begonnen. Andere ketens volgden snel, maar bij Edah, Super de Boer en Konmar bleven minder klanten komen. Het gezamenlijke marktaandeel van de Laurus-winkels daalde van 18,3 procent in 2003 tot 16,4 procent vorig jaar.

Laurus hoopt dit jaar de resultaten op te krikken met vernieuwde winkelformules. Het concern heeft de eerste aanzet vorig jaar gegeven. De komende jaren is een fors investeringsprogramma op touw gezet om marktaandeel terug te winnen.

Laurus, dat voor 45 procent eigendom is van het Franse detailhandelsconcern Casino, wil geen winstverwachting uitspreken voor dit jaar. Dit komt door onzekerheid over de duur en de hevigheid van de prijzenslag die nu nog steeds woedt in de supermarktwereld. Ook weet Laurus niet of de nieuwe formules zullen aanslaan.