FrieslandCampina heeft het door sterke prijsconcurrentie momenteel zwaar in China. Het zuivelconcern heeft er in het eerste half jaar fors minder kindervoeding aan de man gebracht.

Het bedrijf ziet de omzet in het Aziatische land stabiliseren. Over de gehele linie namen de opbrengsten van het concern wel toe, maakt FrieslandCampina donderdag bekend.

Topman Roelof Joosten benadrukt dat in China sprake is van een overgangsperiode. Na een reeks schandalen met kindervoeding is daar nu strengere wetgeving in de maak.

Geen goedkeuring

Zo'n twaalfhonderd merken krijgen vanaf 2018 waarschijnlijk geen goedkeuring meer en zetten hun voorraden dit jaar nog goedkoop in de markt.

''Daarna ziet het beeld er op de Chinese markt waarschijnlijk wel weer gunstig uit'', aldus Joosten. Door de overstap naar een tweekindpolitiek neemt de vraag naar kindervoeding daar komende jaren waarschijnlijk flink toe. Nu komt nog ongeveer 5 procent van de omzet uit China.

Melkprijs

De totale opbrengsten van FrieslandCampina wereldwijd lagen in het eerste halfjaar bijna 11 procent hoger dan een jaar eerder, op 6,1 miljard euro.

Dat komt vooral door het herstel van de melkprijs voor boeren, die FrieslandCampina heeft doorberekend in de verkoopprijzen van vooral basisproducten als boter en kaas.

2016 was nog een heel slecht jaar voor aangesloten melkveehouders. Nu is hun totale vergoeding weer met 24 procent toegenomen. De winst van het bedrijf is daarnaast met ruim 1 procent gestegen naar 162 miljoen euro.

Afwaardering

FrieslandCampina heeft wel een afwaardering van 20 miljoen euro moeten doen op het 1,1 procent belang in China Huishan Dairy.

Die Chinese samenwerkingspartner zit momenteel in zwaar weer, maar Joosten benadrukt dat dit geen invloed heeft op de activiteiten van FrieslandCampina. Het bedrijf houdt de situatie in de gaten.

Riedel

De recent aangekondigde verkoop van sapdochter Riedel, bekend van Appelsientje, is nog niet verwerkt in de cijfers over de eerste zes maanden. Deze overeenkomst valt net in het tweede half jaar. 

Ook is nog niet meer bekend over de reorganisatie die FrieslandCampina onlangs heeft aangekondigd. Daarbij wordt de nieuwe divisie Speciale Voeding losgemaakt uit de consumentenzuivelafdelingen. Het is nog niet duidelijk wat dit per saldo betekent voor de werkgelegenheid.