Kijkshop heeft met een crowdfundingactie iets meer dan 1 miljoen euro opgehaald voor zijn nieuwe platform TONE.

Via crowdfundingplatform Symbid mikte de detailhandelsketen op het binnenhalen van een bedrag van 1 miljoen euro, maar met nog een dag te gaan staat de teller nu op 1,07 miljoen euro.

In de resterende tijd hoopt Kijkshop nu het bedrag te verhogen naar 1.250.000 euro "om te investeren in extra features en functionaliteiten voor het platform", dat binnen enkele weken gelanceerd zal worden.

TONE wordt een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven over producten. Wanneer een product wordt verkocht, kunnen consumenten daar een commissie mee verdienen.

Kijkshop zette crowdfunding in om consumenten de kans te geven eigenaar te worden van het platform. Ook één op de vijf medewerkers van het bedrijf heeft geïnvesteerd.

Noodzakelijk

De omschakeling was noodzakelijk voor Kijkshop, dat eerder dit jaar bekendmaakte 20 van de 87 winkels te sluiten. Ook werd al een deel van de vestigingen verkocht aan Neckermann.

Een woordvoerder van Kijkshop laat weten dat het bedrijf wel een landelijke dekking van fysieke locaties wil houden. "Consumenten hebben altijd behoefte aan persoonlijk contact en service. Daarom willen we zo'n zeventig tot tachtig locaties hebben waar advies gegeven kan worden en producten kunnen worden bekeken." 

Gebaseerd op de een miljoen bezoekers per maand die de winkels van Kijkshop trekken, denkt TONE voor het einde van het jaar honderdduizend adviserende consumenten aan het platform te kunnen binden.  

Het verdienmodel van het platform is gebaseerd op het rekenen van een commissie aan de verkoper bij iedere transactie.

In de toekomst kunnen ook andere Europese retailers gebruik gaan maken van het platform.