De winstgevendheid van RTL Nederland blijft fors onder druk staan door de krimpende advertentiemarkt. Het resultaat werd ook gedrukt door investeringen in digitalisering.

De brutowinst bij de Nederlandse tak van het internationale mediabedrijf daalde in de eerste helft van het jaar verder van 30 miljoen euro naar 20 miljoen euro. In die periode kromp de markt voor televisiespotjes met 6,2 procent, waardoor de advertentieomzet onder druk stond.

De gehele RTL Group zag zijn omzet in dezelfde periode met 3,5 procent stijgen. De brutowinst daalde met bijna 8 procent, maar dat kwam vooral door een eenmalige meevaller een jaar eerder. Als die buiten beschouwing wordt gelaten, was het resultaat bijna stabiel.

RTL zag zijn opbrengsten uit online televisiediensten met bijna de helft stijgen tot 389 miljoen euro. Daarbij profiteerde het bedrijf van de verkoop van televisieserie American Gods aan Amazon Prime.

Minder positief

"Na jaren de wind in de zeilen te hebben gehad, laat de eerste helft van 2017 een minder positief resultaat zien", zegt Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland in een reactie. "De dalende advertentiemarkt en het snel veranderende kijkgedrag heeft z'n weerslag op ons winstniveau." 

Hij sprak tijdens de najaarspresentatie van het mediabedrijf van "vrij matige halfjaarcijfers". "Maar het zijn niet de omstandigheden die ons succes bepalen. Dat doen we nog altijd zelf", aldus Sauvé.

RTL-tijd

Daarom zet het mediabedrijf het komende seizoen meer dan ooit in op het maken van programma's voor alle platformen. Sauvé: "We spreken niet langer van kijktijd, maar van RTL-tijd. Het maakt ons echt niet meer uit hoe een consument kijkt, als hij maar naar RTL-content kijkt."

De topman vindt wel dat er met onder meer Videoland goede zaken worden gedaan. Voor het video-ondemandplatform Videoland, dat afgelopen jaar met 40 procent groeide, ontwikkelt RTL Nederland een aantal nieuwe programma's en series. 

Zoals een misdaaddocumentairereeks met John van den Heuvel, het nieuwe drama Meisje van plezier met Angela Schijf en een aantal zogenoemde short-formseries. "Die activiteiten hebben tijd nodig om te groeien en die tijd nemen we. Net als de ruimte om te investeren in deze veelbelovende initiatieven."

Dynamiek

''Er is een extreem grote dynamiek in de markt. We hebben niet meer alleen te maken met onze traditionele concurrenten SBS en NPO, en we moeten steeds meer rollen spelen", aldus Sauvé. Daarom blijft het bedrijf inzetten op onder meer de digitale platformen.

Op diverse YouTube-kanalen komt het bedrijf met nieuwe reeksen, waaronder nieuwe afleveringen van StukTV.