Adverteerders hebben in de eerste zes maanden van het jaar 104,8 miljoen euro uitgegeven aan radioreclames. Dat is 1 procent minder dan in de eerste helft van 2016.

Dat blijkt dinsdag uit cijfers van Radio Advies Bureau (RAB).

Renault was de adverteerder die in de eerste zes maanden het meeste geld uitgaf. Kruidvat volgde op ruime afstand, voor Volkswagen.

Gemeten naar sector zijn winkelketens de grootste investeerder in radioreclames, gevolgd door de transportsector en de financiële dienstverleners.

Wekelijks luistert 88 procent van de Nederlandse bevolking van tien jaar en ouder naar de radio, stelt RAB. Het gaat om 13,1 miljoen luisteraars.

De Ster

Verder heeft de Ster dinsdag laten weten meer reclame-inkomsten te willen genereren via de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).

De organisatie biedt vanaf dinsdag reclamezendtijd aan bij de onlangs vernieuwde video-ondemanddienst van de publieke omroep NPO Start.

De zendtijd kan daarmee op ieder moment van de dag worden ingekocht, waarmee adverteerders eenvoudig kunnen inspringen op de waan van de dag.

Gericht

De Ster reageert naar eigen zeggen op de toenemende vraag bij adverteerders om zo gericht mogelijk ''relevante commercials" aan de consument te tonen.

Door op deze manier reclamezendtijd aan te bieden aan NPO Start speelt de Ster naar eigen zeggen in op de stijging van het aantal huishoudens met een internettoegang op de tv. Eind juni had 42 procent van de huishoudens dat. Volgend jaar zal dit meer dan de helft zijn, verwacht de exploitant.

De aankondiging van de exploitant van reclamezendtijd volgt kort op de aankondiging dat de NPO fors meer geld steekt in het online aanbod en het ondemandaanbod.