Renault-Nissan wil een grotere speler worden op de Chinese markt voor elektrische auto's. Het bedrijf begint daarom een joint venture met de Chinese concurrent Dongfeng.

Renault en Nissan krijgen elk 25 procent van het samenwerkingsverband in handen en Dongfeng de andere helft.

De gezamenlijke onderneming gaat een nieuwe elektrische auto ontwerpen. Hoeveel geld beide partijen in het project investeren, is niet bekendgemaakt.

Met het op te richten bedrijf speelt Renault-Nissan in op strengere regels in China. Volgens die regels moet 8 procent van de verkochte auto's van een autofabrikant volgend jaar elektrisch zijn.

Die eis wordt ieder jaar strenger tot in 2025 de 20 procent bereikt is. Andere Europese automakers kondigden de laatste maanden ook al joint ventures met Chinese bedrijven aan om zo aan de nieuwe eisen te kunnen voldoen.

Nissan verkoopt zijn elektrische model Leaf overigens al in China als Venucia e30. De prijs van die auto is echter te hoog in vergelijking met alternatieven van Chinese fabrikanten, waardoor de verkoop niet goed loopt.