De Nederlandse Spoorwegen hebben in de eerste helft van dit jaar rode cijfers geschreven als gevolg van een miljoenenboete. Verder reden er minder treinen op tijd, maar groeide de klanttevredenheid toch.

Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde halfjaarcijfers. De spoorvervoerder kreeg onlangs door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van een kleine 41 miljoen euro opgelegd.

Onder de streep kwam de NS in de eerste helft van 2017 uit op een verlies van 14 miljoen euro, na een winst van 69 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. 

De omzet viel met 2,529 miljard euro iets lager uit dan in de eerste helft van 2016. Dat kwam met name door de flinke koersdaling van het Britse pond. Dat drukte de opbrengsten bij de buitenlandse activiteiten van de NS. Die leverden een omzet van 948 miljoen euro op, tegen 993 miljoen euro een jaar eerder.

Punctualiteit

De NS slaagde er in de eerste helft van dit jaar in 91,4 procent van alle passagiers op tijd op hun bestemming te brengen. Een jaar eerder was dat nog 91,8 procent.

De punctualiteit stond volgens het bedrijf vooral in het eerste kwartaal onder druk, als gevolg van de grootste wijziging van de dienstregeling in tien jaar tijd. Er rijden sindsdien dagelijks honderdvijftig treinen extra.

In het tweede kwartaal was sprake van herstel, aldus de NS. De klanttevredenheid kwam uit op 77,8 procent, tegen 76,2 procent een jaar eerder.

Over de hogesnelheidslijn waren reizigers wel minder tevreden. Dit percentage zakte van 75,1 procent naar 74,3 procent in de eerste helft van dit jaar. 

"We zagen dat het binnen enkele weken de goede kant op ging. Ook konden we tussentijds nog verbeteringen doorvoeren", stelt president-directeur Roger van Boxtel van de NS. 

"De hogesnelheidslijn blijft een uitdaging die de volle aandacht heeft. Over het algemeen gaan we gestaag de goede kant op."

Druk

Door de groeiende economie en dalende werkloosheid blijft het druk in de trein. In de eerste jaarhelft was de kans op een zitplaats tijdens de spitsuren met 95,2 procent iets kleiner dan vorig jaar. Bij de hogesnelheidslijn zakte de kans op een zitplaats van 97,3 procent naar 96,9 procent.

Het aantal reizigers binnen Nederland dat met de trein gaat, groeit landelijk met ongeveer 2 procent per jaar. Gezien de voorspelde reizigersgroei, verwacht de NS dat de spits ook in het najaar druk zal blijven.

De omzet uit reizigers- en stationsactiviteiten kwam uit op 1,482 miljoen euro. Dat is iets meer dan in de eerste helft van 2016 (1,471 miljoen euro). Dit steeg ondanks dat de NS inmiddels is gestopt met de Hoekse lijn en enkele lijnen in Limburg.

De omzetgroei zat met name in het aantal kilometers dat reizigers hebben afgelegd, een tariefsverhoging van zo'n 0,4 procent en hogere omzetten uit de retailactiviteiten op de stations.

Verder stegen de personeelskosten vanwege het voor de veiligheid inzetten van extra personeel in treinen. Onder meer investeringen in de dienstverlening en de invoering van een nieuw treintype lieten de bedrijfslasten stijgen.

Qbuzz

Het bedrijf verwacht de verkoop van busmaatschappij Qbuzz voor eind augustus te hebben afgerond. In juli werd bekend dat Busitalia het onderdeel overneemt. 

Het concern wil zich hiermee meer op de kernactiviteiten op het spoor richten en meer gaan samenwerken met andere vervoersbedrijven.

Boete

De ACM heeft de boete opgelegd, omdat het spoorbedrijf volgens de toezichthouder vals heeft gespeeld bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.

Dit zou de NS onder meer hebben gedaan door een bod neer te leggen onder de kostprijs. Het bedrijf betwist dat laatste en heeft bezwaar tegen de boete gemaakt.