Burger King haalt meer opbrengsten uit bestaande restaurants

Burger King heeft de opbrengsten in al bestaande restaurants in het afgelopen kwartaal weten te verhogen.

Dat blijkt uit de resultaten die moederbedrijf Restaurant Brands International woensdag naar buiten heeft gebracht.

De maker van de Whopper en vele andere andere burgers wist de opbrengsten in zaken die langer dan een jaar open waren met 3,9 procent op te voeren. Ook kwamen er nieuwe filialen van Burger King bij.

Bij McDonald's viel de vergelijkbare omzet 6,6 procent hoger uit dan een jaar eerder. Het bedrijf achter de Big Mac kende daarmee een erg goed kwartaal. McDonald's claimde vorige week op basis van dat omzetcijfer en de klantenaanwas tevens de sterkste groei van de afgelopen vijf jaar te hebben gerealiseerd.

Volgens kenners is de 'burger battle' tussen de fastfoodgrootmachten de laatste tijd flink opgelaaid. Dit heeft onder meer te maken met kortingen en promoties van supermarkten, waardoor consumenten in de Verenigde Staten weer echt verleid moeten worden om niet thuis maar buiten de deur te eten.

Bij Restaurant Brands horen ook koffie- en donutketen Tim Hortons en Popeyes Louisiana Kitchen, met restaurants die zich vooral richten op gefrituurde kip. Bij die twee ketens gingen de vergelijkbare verkopen in het tweede kwartaal juist wat omlaag.

De omzet van het moederbedrijf, exclusief franchisezaken, kwam ongeveer een tiende hoger uit op ruim 1,1 miljard dollar. De nettowinst zakte wel wat terug, naar 89,5 miljoen dollar van 90,9 miljoen dollar in het tweede kwartaal vorig jaar.

Restaurant Brands maakte woensdag tevens bekend in Spanje ook filialen van Tim Hortons te gaan openen. Die keten is nog niet in Nederland actief.

Lees meer over:
Tip de redactie