UTRECHT - De aanpak van het onderhoud van het spoor moet anders. De sector werkt nu niet goed genoeg samen, waardoor het werk aan het railnet onnodig duur is en reizigers te vaak vertragingen oplopen. Dat zei directeur C. de Jongh van Railforum dinsdag.

Bij Railforum zijn onder meer ProRail, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de NS, Schiphol en aannemers aangesloten. De organisatie heeft onderzoek gedaan naar de huidige manier van spooronderhoud.

Versnippering

Het probleem zit hem vooral in de versnippering van de spoorsector, zei De Jongh. Enkele jaren geleden was slechts één bedrijf verantwoordelijk voor het onderhoud en het vervoer in Nederland. Maar sinds de splitsing daarvan beheert ProRail de rails, vervoert de NS reizigers en zijn er diverse railtransportbedrijven.

De afzonderlijke ondernemingen kijken volgens De Jongh vrijwel alleen naar hun eigen, kleine segment van de totale spoorsector. De treinreiziger is daar de dupe van. Zo kan het gebeuren dat een traject meerdere malen per jaar wordt afgesloten voor onderhoud, omdat het ene bedrijf niet weet wat het andere doet. Veel handiger zou zijn om alle werkzaamheden tegelijkertijd uit te voeren.

Innovatie

De versnippering van de spoorsector houdt bovendien vernieuwingen tegen die het onderhoud tot wel 40 procent goedkoper kunnen maken. Als voorbeeld noemde De Jongh de jaarlijkse inspectie van de rails. Nu is het zo dat ProRail een aannemer inhuurt die zijn werknemers het spoor laat controleren "Maar dit is arbeidsintensief en duur." Het kan veel eenvoudiger door een computer onder elke trein te hangen die elke dag kijkt hoe het spoor erbij ligt. "Dit stuit wel op problemen. ProRail zegt dat eerst de wet moet worden aangepast en de aannemer is bang een opdracht te verliezen", aldus De Jongh.

Bovendien is de financiering van innovaties een probleem. "Als een bedrijf maar met een klein deel bezig is, stopt het geen geld in iets waar alleen een ander van profiteert", verklaarde De Jongh.

Besparingen

Kostenbesparingen zijn hard nodig, aldus Railforum. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft tot 2010 853 miljoen euro extra gereserveerd voor het wegwerken van achterstallig onderhoud aan het spoor. Voor de daaropvolgende periode is nog eens 734 miljoen euro uitgetrokken. Veel te weinig, vindt de spoorsector. Er zou ruim 2 miljard euro nodig zijn.

Railforum wil dat de spoorsector betere afspraken gaat maken. De organisatie wil jaarlijks bijeenkomsten organiseren waar de branche wordt afgerekend op de behaalde resultaten.