China en Sri Lanka hebben een overeenkomst bereikt over de aanleg van een nieuwe diepzeehaven in de stad Hambantota op het zuidelijke deel van het eiland. De overeenkomst heeft een waarde van ruim 1 miljard euro. 

Een Chinees staatsbedrijf gaat het havengebied en zo'n 6.000 hectare industriële grond rondom de haven leasen voor een periode van 99 jaar.

De overeenkomst valt binnen het Chinese plan met de naam 'Gordel en Weg', waarmee het land met miljardeninvesteringen wil komen tot een nieuwe zijderoute. De nieuwe haven van Sri Lanka moet binnen dat plan een van de belangrijke havens worden voor de handel tussen China en Europa. 

Sri Lanka hoopt op zijn beurt de grote schuld aan China te kunnen verlagen met de aanleg van de haven. Het land leende veel geld van China in de periode van wederopbouw na de burgeroorlog in 2009. Maar nu heeft Sri Lanka moeite met de terugbetaling van de schulden.

Veel landen in de regio hadden kritiek op de aanleg van de haven door China, omdat ze bang zijn dat de invloed van het land in de regio te groot wordt. Ook vrezen landen zoals India en Japan dat China de haven wil gebruiken als een marinebasis.

Sri Lanka zegt echter met China te hebben afgesproken dat de haven alleen voor commerciële doeleinden wordt gebruikt. De beveiliging en bewaking blijft in handen van Sri Lanka. Ook zegt het land niet toe te zullen staan dat buitenlandse marineschepen er aanleggen.