Telegraaf Media Groep (TMG) heeft over de eerste zes maanden van het jaar rode cijfers geschreven. Het moederbedrijf van De Telegraaf had wederom last van dalende advertentie-inkomsten. 

Ook kampte het mediaconcern met reorganisatielasten en extra kosten vanwege de biedingsstrijd rond TMG tussen het Vlaamse Mediahuis en John de Mol.

Onder de streep kwam TMG 11,4 miljoen euro tekort, waar een jaar eerder nog een winst van 3,1 miljoen euro in de boeken ging.

Bedrijfsresultaat

Exclusief de bijzondere en eenmalige posten pakte het bedrijfsresultaat (ebitda) 6,1 miljoen negatief uit, vergeleken met een bedrijfsverlies van 1,6 miljoen in de eerste helft van 2016. De totale opbrengsten gingen met ruim 9 procent omlaag naar 156 miljoen euro.

De inkomsten uit advertenties en oplagen zullen naar verwachting ook in de tweede helft dit jaar onder druk staan, voorziet de onderneming. Het effect hiervan zal waarschijnlijk deels kunnen worden opgevangen door kostenbesparingen.

Mediahuis

Bij de biedingsstrijd trok Mediahuis aan het langste eind. TMG werkt aan een plan om het tij te keren en gaat zijn doelstellingen opnieuw bepalen. De nieuwe raad van bestuur maakt de plannen voor het bedrijf in het najaar bekend.

TMG was afgelopen maanden ruim 8 miljoen euro kwijt aan de biedingsstrijd. Dit ging dan om kosten voor juridisch en financieel advies, omdat er over de kwestie bijvoorbeeld geprocedeerd moest worden bij de Ondernemingskamer.

De reorganisatielasten bedroegen een kleine 4 miljoen euro en hadden vooral betrekking op aanpassingen in de organisatie als gevolg van de verkoop van de huis-aan-huisbladen. Ook moest TMG in de buidel tasten voor afvloeiingskosten van directieleden en andere bestuurders die zijn vertrokken.