Het Italiaans-Amerikaanse autoconcern Fiat Chrysler heeft in het afgelopen kwartaal fors meer geld verdiend, vooral door de aantrekkende verkopen van SUV's. 

Ook de sportieve terreinwagen van het luxemerk Maserati, de Levante SUV, bleek daarbij populair. Alfa Romeo heeft bovendien de nieuwe Stelvio gelanceerd.

De verkoopplus van SUV's, zorgde er onder meer voor dat het effect van moeilijkere marktomstandigheden in de Verenigde Staten teniet werd gedaan. In Europa wist Fiat Chrysler 11 procent meer auto's in de markt te zetten.

De winst in Europa viel 40 procent hoger uit. In de Verenigde Staten was sprake van een daling van het aantal leveringen met bijna 7 procent.

De aangepaste winst voor rente en belastingen van Fiat Chrysler steeg met 16 procent tot 1,9 miljard euro. Dat was meer dan de 1,8 miljard euro die kenners in doorsnee voorzagen. De omzet steeg een fractie tot bijna 28 miljard euro.

De wereldwijde verkoop van Maserati's steeg met 91 procent, door de groeiende vraag naar de Levante. Daarbij vielen de opbrengsten ruim vier keer hoger uit.