India eist dat sigarettenfabrikanten reclame verwijderen uit tabakswinkels

De deelstaatregering van New Delhi heeft Philip Morris International en andere sigarettenfabrikanten zaterdag gelast onmiddellijk alle reclame te verwijderen uit de tabakswinkels in de Indiase hoofdstad.

De producenten worden voor de rechter gesleept als ze in gebreke blijven. De maatregel van de lokale overheid komt enkele dagen nadat bekend werd dat Philip Morris in de miljoenenstad bezig was zijn wereldwijde bestseller Marlboro te promoten.

Dit deed het bedrijf door gratis sigaretten uit te delen en met publiciteit op de verkoopplekken. Die tactiek is volgens de autoriteiten in strijd met de wet.

Indiase ambtenaren hebben er al vaker op gewezen dat tabaksreclame door het noemen van merknamen of het gebruiken van wervende slogans verboden is.

Philip Morris en ITC Ltd., een toonaangevende Indiase sigarettenfabrikant, houden echter vol dat reclame-uitingen in kiosken en winkels wettelijk wel zijn toegestaan. De bedrijven hebben nog niet gereageerd op het besluit van zaterdag.

Lees meer over:
Tip de redactie