Rijkswaterstaat kiest consortium Ballast Nedam voor bouw Blankenburgtunnel

Een consortium van Ballast Nedam, de Belgische baggeraar DEME en de Australische bank Macquarie krijgt de voorlopige gunning voor de bouw van de A24 Blankenburgtunnel.   

Rijkswaterstaat heeft deze drie bedrijven uitgekozen die naar alle waarschijnlijkheid de bouw voor hun rekening gaan nemen.  Het gaat om een klus ter waarde van ongeveer 1 miljard euro.

De A24 moet een verbinding vormen tussen de A20 en de A15 en daarmee de bereikbaarheid van de regio Rotterdam verbeteren. 

Het consortium tekent voor het ontwerp, de realisatie en het beheer en onderhoud gedurende twintig jaar. Naast de aanleg van de driebaanssnelweg en een tunnel onder de Nieuwe Waterweg door, omvat het project ook de aanleg van knooppunten en de verbreding van een deel van de A20.

De gunning is nog niet definitief. De andere inschrijver op het project kan nog bezwaar maken. Naar verluidt gaat het om BAM, Boskalis en VolkerWessels.

De eerste schop moet volgend jaar de grond in gaan. Naar verwachting moet de 4,2 kilometer lange verbinding inclusief een 900 meter lange tunnel tussen 2022 en 2024 voltooid zijn, onder meer afhankelijk van de plannen van het gekozen consortium.

Het project wordt deels gefinancierd door middel van tolheffing. Daarmee moet ongeveer 315 miljoen euro worden opgehaald.

Lees meer over:
Tip de redactie