Tv-zenders beboet wegens te veel reclamezendtijd

HILVERSUM - De publieke en commerciële tv-zenders hebben in 2004 te veel reclames uitgezonden en krijgen daarvoor van het Commissariaat voor de Media een boete van in totaal 243.000 euro.

De 'publieken' hangt een boete van 108.000 euro boven het hoofd, de 'commerciëlen' een bedrag van 135.000. Het betreft de commerciële zenders van het SBS-concern (SBS6, Net5 en Veronica), TMF en Yorin. RTL4 en 5 vallen onder de Luxemburgse Mediawet.

Dat bracht de mediawaakhond donderdag naar buiten. In de Nederlandse wet staat dat zenders per uur maximaal twaalf minuten aan reclameblokken mogen inplannen.

Dat maximum werd regelmatig overschreden, telewinkelblokken duurden te lang en er zat minder dan de voorgeschreven twintig minuten tussen programmaonderbrekende reclameblokken. Ook kwam het voor dat films onjuist werden onderbroken en dat reclameblokken onvoldoende herkenbaar waren.

Hoorzittingen

In maart organiseert het commissariaat hoorzittingen waarin de tv-zenders zich tegen het voornemen om te beboeten kunnen verweren. Verantwoordelijk commissaris I. Brakman van het commissariaat is niet te spreken over de reclamepraktijken van televisiezenders.

Slordigheden

"Het lijkt erop dat bij de zenders vooral sprake is van slordigheden in de planning van de omvang van reclameblokken en -onderbrekingen bij films. De Mediawet kent strikte regels die bedoeld zijn om reclames in omvang te beperken en te reguleren. Omdat de vraag naar reclamezendtijd nog steeds toeneemt en de ruimte beperkt is, is het in het belang van de kijkers en van de onderlinge concurrentieverhoudingen dat het commissariaat hier streng op toeziet."

Controleren

Yorin gaat de resultaten van de steekproef van het commissariaat controleren op juistheid, zegt een woordvoerder van die zender donderdag. "Ons beleid is juist om de twaalf minuten per uur niet te overschrijden, in het belang van zowel onze kijkers als onze adverteerders. Deze richtlijn wordt intern heel streng gehanteerd. Bovendien wordt de hoeveelheid reclamezendtijd door ons altijd vooraf en achteraf gecontroleerd. Hooguit is op de dagen van de steekproef door het onverwachte verschuiven van programmering ook iets geschoven met reclameblokken. We gaan er niet vanuit, maar zullen het onderzoeken."

Tip de redactie