Exel dient megaclaim in bij Thomas Cook

AMSTERDAM - De noodlijdende luchtvaartmaatschappij Holland Exel dient een claim van tientallen miljoenen euro's in bij touroperator Thomas Cook. De vervoerder vindt dat de reisorganisatie contractbreuk heeft gepleegd, zei directeur H. Prins woensdag. Thomas Cook stapte onlangs op als klant van de maatschappij.

De chartermaatschappij stond tot voor kort op het punt van faillissement. Alleen een financiële injectie kon het bedrijf, dat in surseance verkeert, redden. De touroperator TUI, een klant van Holland Exel, was bereid enkele miljoenen in het bedrijf te stoppen. Thomas Cook verbrak daarentegen het contract. Holland Exel eist nu tientallen miljoenen euro's van deze onderneming.

Door het vertrek van Thomas Cook zaten de maatschappij en TUI met vele lege stoelen in hun maag. Om deze te vullen, biedt TUI ze voor zeer lage prijzen aan.

Surseance

Exel stelt dat Thomas Cook in Nederland en België ten onrechte het contract heeft opgezegd. De reisorganisatie zegt echter niets fout te hebben gedaan. "We hebben gebruik gemaakt van een clausule in het contract. Deze bepaalde dat we in geval van surseance van Holland Exel het contract konden ontbinden", zei een woordvoerster van de Nederlandse divisie van het reisconcern.

Holland Exel en TUI onderhandelen over een overname. Volgens Prins verlopen de gesprekken "heel goed" en zitten de partijen in de afrondende fase. "We hebben bovendien voldoende middelen om de komende maanden door te vliegen", zei de directeur.

Een groter probleem is Air Exel. Deze luchtvaartmaatschappij heeft de vluchten vanaf Eindhoven en Maastricht geschrapt wegens financiële moeilijkheden. Het bedrijf zoekt nog naar een oplossing. Prins gaat ervan uit dat het goed komt met Air Exel. "Maanden geleden was de situatie uitzichtloos, nu zijn we al 70 procent opgeschoten.". Air Exel praat met investeerders over een overname.

Tip de redactie