DEN HAAG - De Consumentenbond stopt voorlopig een maand met de supermarktprijspeiling in de Consumentengids. De bond heeft tot deze stap besloten na een handelsconflict tussen koekfabrikant Peijnenburg en supermarktconcern Albert Heijn. Dat heeft een woordvoerder van de bond dinsdag bekendgemaakt.

De Consumentenbond vergeleek de prijzen in de supermarkt aan de hand van een mandje met vijfhonderd A-merkproducten, waar er elke keer honderd uit geselecteerd werden. Voor de supermarkten was het daarom belangrijk om deze producten zo goedkoop mogelijk aan te bieden, zodat de winkels er als goedkoopste uitkwamen.

Directe aanleiding om te stoppen met de peiling is dus het conflict tussen Albert Heijn en Peijnenburg. Albert Heijn eiste levering van de koek van 600 gram, die in het mandje van de Consumentenbond zat. Peijnenburg wilde niet leveren, omdat de koek met een dubbeltje verlies werd verkocht. Volgens de fabrikant verlaagde Albert Heijn de prijs alleen maar, aangezien het product in het mandje van de Consumentenbond zat.

Consumentenbond

Een woordvoerder van de Consumentenbond vindt een van de argumenten van Peijnenburg een onderzoek waard. De producten in het mandje zouden op een ongunstige plek liggen tegen een lage prijs, zodat supermarkten er weinig van verkochten, maar het product toch wilden voeren om als goedkoop uit de bus te komen. "Dat is manipulatie van het onderzoek. Het gaat ons om de combinatie van plek en prijs."

Binnen de branche was altijd veel kritiek op deze onderzoeksmethode, omdat verse artikelen en huismerken niet in het onderzoek werden betrokken. Ook zouden jaren geleden sommige supermarktorganisaties op de hoogte zijn geweest wanneer er een peiling kwam en welke artikelen daarin zouden zitten. Al die tijd hebben de supermarkten gezorgd de producten uit het mandje tegen een lage prijs aan te bieden. Door de prijzenslag is de sfeer in de handel echter veranderd.